tirsdag den 29. maj 2018

Lun forårstræning (HTM og Nose Work)


Nose Work træningen hos Merete skulle i dag finde sted ved Jersie Privatskole, og Anita og jeg mødtes en time før for at træne HTM. Jeg havde en plan, som blev justeret lidt, men udgangspunktet var to ganske korte pas, for det var altså ret varmt, 25+ grader.

Jeg har helt styr på rækkefølgen på lørdag, men jeg har slet ikke set på beskrivelse af ring mv., i modsætning til Anita, som havde styr på mål (20 x 18), dommerplacering og de to indgangsområder. Vi stillede kegler op, for at markere størrelsen af ringen, og vi stilled os midt på den korte langside, svarende til dommerplaceringen.

Lille Bjørn var først på. Kort opvarmning (overgangene i sidste del af programmet) og fuldt nummer med belønninger undervejs. Græsset var lidt for højt, der var lidt kludder i nogle af skiftene, men han holdt sine positioner, og jeg fortsatte, som var det en prøve, ro på og tilbage i position og videre. Rigtig fin træning.

Anita tørtrænede sit program, og fik helt styr på, hvor hun skal starte i ringen. Det bliver så flot et program!

Max og jeg skulle lave et fuldt program, hvor mit fokus var at belønne alle overgangene, fx spin-plads skulle belønnes, når han var på vej i plads. Hold da op en energi der kom i overgangene! Der kom også en håndfuld bonusspinner, og hvis de kommer til prøven, så fred være med det – måske pepper de programmet op?!

Lige efter sekvensen med trommehvirvlen er Max i P9 og jeg drejer 360 grader til højre og derefter 360 grader til højre. Dvs. efter de første 360 grader kiggede han væk et splitsekund og strøg med fuld fart hen til Camilla og Cassi, som var i gang med et beholdersøg på Nose Work holdet før os ☹ Camilla og Cassi tog det som en ekstra forstyrrelse, og jeg legede med Max, da han kom tilbage, musikken blev spolet lidt tilbage og vi gennemførte resten af nummeret.

Jeg kunne mærke hvor afslappet jag var hele vejen, overskud til at slappe af og kigge op. Fed fornemmelse. Anita havde nogle bemærkninger til udnyttelsen af banen. Jeg anvender den venstre side til det yderste og slet ikke den højre; det kan jeg med mindre justeringer gøre bedre.

Så blev det tid til Nose Work. Beholdersøg (2 kilder) op af sand sandkasse, 4 kilder på legeplads, 5 langs en side skolen med forskelligt rod, 1 på bænkesæt med Merete som forstyrrelse og 4 på bagsiden af skolen.

Fundet

Tjek!

Det var virkelig varmt at være Lille Bjørn. Vi fandt tre af de fire bag huset, bl.a. det under bordet.




 
På legepladsen fandt vi det på gyngen, rigtigt flot! Vi fandt også det under nederste del af rutsjebanen, men de to sidste kunne vi ikke finde. Så lavede vi beholdersøget, den første kilde blev fundet uden problemer, så kom der nogle tydelige markeringer, der ikke var korrekte, og jeg besluttede at bytte hund. Jeg har oplevet det før, når Lille Bjørn begynder at puste, kan han ikke diskriminere.



Max kom ud, og vi startede på legepladsen, han fandt nemt de samme to kilder som Lille Bjørn, men ikke de to andre.

Beholdersøget gik fint, men der kom altså en ekstra markering på boksen ved siden af den ene rigtige, en som Lille Bjørn også havde markeret. Hmmm.

På bagsiden af huset fandt vi tre ud af fire, det under bordet var Max på sporet af, men der kom aldrig en markering.

Søget hos Merete var hårdt for Max. Der måtte virkelig arbejdes for at finde kilderne, og der kom en markering (hagetouch) på sædet af en gokart flere gange, men det var altså ikke rigtigt … Med lidt hjælp fandt vi alle 5 kilder, men der blev også brugt rigtigt meget energi. Så søget på bænkesættet med Merete som forstyrrelse måtte vi opgive.

Rigtigt meget flot Nose work, og også god information, at en halv time i varmt vejr er i overkanten – nå ja, de havde jo også trænet HTM inden, og jeg følte mig ærligt talt også lidt brugt 😊

Super træningsaften!

Der bliver lidt kort træning af overgange i morgen og torsdag, generalprøve fredag morgen i hallen i Viby, og så er vi klar til HTM-prøver lørdag.


Aftensmaden spiste jeg på terrassen i det skønneste stille vejr med bl.a. denne udsigt.


Mens jeg skriver dette, nyder jeg en dejlig øl.

En dejlig aften 😊

Ingen kommentarer: