søndag den 20. maj 2018

Snapphanedansen 2018 (HTM i Hässleholm)

Dagens høst :-)

Tidlig morgentur på stranden

Lille Bjørn, Max og jeg tog hjemmefra kl. 6 for at køre til Hässleholm, hvor vi var tilmeldt en dobbelt HTM-prøve. Liv og Mango skulle have været med, men måtte desværre blive hjemme pga. noget med Mangos ene øre.

På plads kl 9 :-)

Det var et dejligt overskueligt dobbeltprøve med 15 ekvipager til den ene og 17 til den anden, mener jeg det endte med. Der var banvandring 9:45, prøverne var slut 13:25 og der var præmieoverrækkelse 13:30. Sådan!

Kæmpestor tak til Linda, Marie & Michelle for et dejligt arrangement, jeg kan nemt lokkes til Sverige igen til HTM. Jeg fik lært lidt om forskelle mellem dansk og svensk HTM:
  1. Banvandring. 15 minutter før første start blev vi kort briefet om forløbet, og derefter var banen fri (uden hunde), så vi havde mulighed for at gå vores program på banen. Det var ekstra nyttigt, for der var lidt ujævnt, så kunne man lige notere det.
  2. Kostume. Det behøver man ikke i Sverige. Jeg havde skiftetøj med, men de fik jeg så ikke brug for.
  3. Der skal ikke være 3 dommere som i Danmark, der skal være 2-4 og i dag var det 2 til hver prøve.
Det ekstra fede ved 2 x 2 prøver er at man ud fra prøve 1 kan lave ændringer, som man kan afprøve ganske kort tid efter. Det havde jeg vældig stor glæde af i dag, og det medvirkede til at gøre det til en super god dag, selvom det på papiret blev til 3 ikke-beståede prøver og 1 enkelt bestået.

Sonja (Lille Bjørn og Max i prøve A), Anja (Lille Bjørn i prøve B) og Bende (Max i prøve B) videofilmede, tak for hjælpen alle sammen!

Lille Bjørn var først på, ganske lidt opvarmning, så var vi på:


Jeg havde en ok følelse, men kunne godt mærke at hans snus og lidt kludder med overgangene nagede lidt. Jeg scorede prøven til 85 %.

Ulrika Persson: Præcision og samarbejde 6,8, Indhold 7,8 Tolking af musik 7,8
"Vilket charmigt ekipage 😊 Bitvis fina positioner men han pendlar lite och tapper fokus ibland. Ni nyttjar planen väl och musiken ok. Arbetsviljan finns, behövs mer säkerhet i positionerna dock."

Johanna: Præcision og samarbejde 8,0, Indhold 8,3 Tolking af musik 8,5
"Dejligt samarbejde hvor hund bliver støttet og vist fra bedste side. Superflot førerarbejde ***, flotte positioner generelt. Godt ”skuespil” fra din side i første 1 af program. God sammensætning af program. Enkelte steder hvor der er lidt upræcision."

Samlet 23,6 ikke bestået, nr. 3 ud af 8.

Max var varmet fint op, da jeg tog linen af et kort stykke tid før vi skulle i ringen havde jeg fin kontakt, vi lavede småting og han blev belønnet. Han var lige ved at smutte, men jeg fik fat i ham, og vi fik en ok indgang og start.



Ja, han smuttede, kom tilbage, og vi fuldførte programmet, men var naturligvis disket.

Jeg var så heldig at have Anja og Johanna som øjenvidner. Hvad skete der? Jeg prøvede at slappe af (sænke skuldre, dyb indånding, kigge op), men jeg bliver lidt anspændt, når jeg kommer ind – det kan Max læse – og derfor (måske) smutter han. Men han kommer jo tilbage, og halen kører hele tiden. Det er måske bare en dårlig vane, som Johanna siger. Men under alle omstændigheder skal mønsteret brydes, så der blev udtænkt en strategi for prøve 2, den vender jeg tilbage til.

Der var 10 minutters pause mellem prøve A og B, skønt at den var så kort! Lille Bjørn var i bur og sov, og jeg besluttede at tage ham ud, når tredje ekvipage før ham gik ind. Han fik noget vand i hovedet og på ryggen, ganske lidt opvarmning og så var vi klar. Jeg var ekstra bevidst om min holdning mv., og så gik vi ind og lavede dette program.



Mental score 99 % 😀

Lizza: Præcision og samarbejde 7,9, Indhold 7,9 Tolking af musik 8,0
"Fint arbejde. Prøv om du kan kigge mere op 😊 Vil gerne se dine temposkift tydeligere, lidt mere fart 😊. "

Sonja: Præcision og samarbejde 8,2, Indhold 7,9 Tolking af musik 7,8
"Nydeligt! Glad, fokuseret hund, generelt pæne positioner. Jeg hører ikke din temposkift i musikken."

Samlet 23,85 oprykning og nr. 4 ud af 8.

Strategien med Max’ prøve 2. Et helt nyt billede, vi skulle gå ind fra den modsatte side (der hvor dommerne sad), hvilket var muligt, fordi der ikke var et fast ind- og udgangsområde. Anja holdt ham de sidste minutter inden (uha, der kom noget hyl og utilfredshed fra Max), jeg fik tjekket med et par svenske dommere, om det var i orden, at jeg gik ind i ringen uden ham, og så kalde ham ind – og det var det, bare musikken ikke startede, før vi var klar i ringen begge to.

Så da det blev min tur, gik jeg stille og roligt ind, ignorerede Max helt, og da jeg stod klar kaldte jeg på ham og han kom drønende ind. Desværre mangler starten på videoen, den starter ca. en tredjedel inde i programmet, men Max blev hos mig.

Neel fik filmet de første sekunder:



Det var bestemt ikke vores skarpeste performance, men han var med – og jeg havde en god følelse indeni:



Lizza: Præcision og samarbejde 6,5, Indhold 7,0 Tolking af musik 7,5
"Ikke hans mest fokuserede performance – men han BLEV hos dig 😊 Vil gerne se dig lave noget der understreger den lille trommesolo."

Sonja: Præcision og samarbejde 6,5, Indhold 7,3 Tolking af musik 7,7
"Ind imellem han nogle pæne passager, men er også en del ufokuseret/upræcis, går i snus. Vent på din hund! Flot skift mellem P9 og P10."

Samlet 21,25, nr. 5 ud af 5.

Jeg havde den helt rigtige følelse da jeg kørte hjem. Lille Bjørns første prøve var ok, men jeg fik skærpet mig til den anden prøve, og følte den til 99 %!

Max’ springtur havde jeg det bestemt ikke godt med, og det var skønt at få hjælp af Anja og Johanna og kunne korrigere ganske kort tid efter med succes. Eneste kriterie var, at han blev på banen, og det gjorde han.

Jeg har fået ideer til hvordan jeg kan arbejde videre med konceptet: få en anden til at holde ham inden vi går på banen, eller have ham i bur i opvarmningsområdet fx. Der er i hvert fald noget at arbejde videre med.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Trevligt att få läsa dina tankar och intressant att veta skillnaderna mellan Sverige och Danmark. Någon dag ska jag åka och tävla i Danmark :)
/Linda med beardisar