fredag den 24. februar 2012

Man skal da have lov til at dyrke sine store og små sejre

Den omtalte næseprøvepind
Vi havde en rigtigt god træningsdag i går hos Johanna. Det har vi hver gang, men i går var der alligevel lidt ekstra.
Med Max fik jeg arbejdet med følgende.
  • Fællessit: Han tilbød en masse adfærd, men da jeg stod roligt og fokuseret og ikke agerede på hans tilbud holdt han pladsen.
  • Fællesdæk: Han lå pænt 10 sekunder på 6-7 meter, men jeg skal passe på, nogle gange er han hurtigt oppe, og han dækker ikke korrekt, når jeg står ved siden af ham.
  • Lineføring: Pæn alm. gang og 2-skridt fremad, og 2-skridt bagud begynder også at ligne noget (vi har fået spinnet væk).
  • Stillingsskift: Ikke ok afdækning, han rykker frem i sit på 2 meter, men ikke på 1, flot dæk, og bliver liggende når jeg går tilbage.
  • Spring: 2 flotte LP1-spring. Vi arbejder også lidt med LP2, men han virker usikker på at springe den anden vej.
  • Stå under gang: Efter lidt førerrod kommer der nogle meget flotte stå under gang, fire gange i træk.
  • Indkald: Først et hvalpeindkald, og så et kortere LP1-indkald. Han er usikker på pladsen når han kommer løbende, jeg skal klikke for at han bevæger sig rundt bagom mig, ikke for stoppet.
Og sidst med ikke mindst næseprøve. Vi arbejdede med bunken, og det blev sværere og sværere, og han lavede fire perfekte søg hvor han endte med at tage den rigtige i munden. Det er ikke en måned siden jeg ikke kunne få ham til at se på næseprøvepinden, og at tage den i munden var utænkeligt. Nu ligner det noget! Johanna foreslog, at jeg fik rammet pinden ind, og jeg overvejer det seriøst. Det affødt flere kommentarer på Facebook, og overskriften er fra Dils kommentar, som jeg naturligvis er helt enig i.
Derefter var det Lille Bjørns tur. For to uger siden havde Lille Bjørn og jeg en skrækkelig start på træningen hos Johanna, jf. mit blogindlæg.
I går var udgangspunktet det samme, han var totalt opslugt af underlaget, og vi måtte bl.a. opgive at gøre noget ved fremsendelsen, for jeg fik simpelthen ikke kontakt til ham. Men jeg var forberedt på hans adfærd, og jeg blev overhovedet ikke irriteret. Jeg kunne mærke inden i, at sådan var det bare i dag – og jeg bilder mig endnu engang ind, at dette er noget at det sværeste vi kan komme ud for træningsmæssigt.
Og vi fik udført mange rigtigt flotte øvelser.
  • Fællessit: Meget snusende og interesseret i omgivelserne. Klik/godbid efter 15 sekunder, og så sad han over 1 minut tror jeg, ret flot, og ok afslutning.
  • Fællesdæk: Jeg gik ikke i skjul. Han blev belønnet efter ½ minut, rejste sig da jeg gik ud, sad så næsten 2 minutter, og jeg lavede afslutning uden plads.
  • Fri ved fod: Nogle flotte korte stræk, men ikke mindst to-skridt og vendinger ok – en stor succes på det underlag.
  • Stillingsskift: Han lavede alle skiftene superflot, men flere ikke på første kommando. Igen på grund af underlaget (god læring for mig).
  • Springapport: 2 rigtigt gode. I den ene smed han apport foran mig, i den anden sad han på plads og smed da jeg bukkede mig.
  • Stå, sid, dæk under gang: 2 gange helt suverænt, selvom jeg havde kæmpet for at få hans opmærksomhed. Den ene gang i firkant, og i begge situationer alle tre positioner helt skarpe
Sidstnævnte er en af favoritøvelserne, og at Lille Bjørn kunne udføre den to gange virkeligt flot under de omstændigheder, synes jeg er vildt godt.
I næste uge skal både Max og Lille Bjørn til Nørdprøve i hallen i henholdsvis LP1 og LP3, og det bliver rigtigt sjovt!!

Ingen kommentarer: