søndag den 15. februar 2015

Fantastisk weekend

En meget stolt fører med sin stjernehund (Foto: Christina Ulrich Pederesen)
 
Jeg kunne måske have fundet på en mere åndrig overskrift, men Fantastisk weekend dækker nu meget godt :-)

Lørdagen omfattede to rallyprøver og en LP-prøve, søndagen to rallyprøver. Alle prøverne foregik i Sorø Hallen, lørdagens var arrangeret af Border Collie Klubben i samarbejde med DKK Kreds 2, søndagens af DKK i samarbejde med DKK Kreds 2. Det betød at begge prøver talte som kvalifikationsprøver til DM 2015 og søndagens desuden til Årets rallyhund; så der var rigtigt mange deltagere i både LP og rally.

Lørdagens første banegennemgang var kl. 8.00, vi var 16 der skulle op i championklasse.

Det er bare totalt hyggeligt at starte med championklasse. Alle kender hinanden, alle hepper på alle, alle glæder sig over gode resultater – der er bare en rigtig god stemning omkring disse prøver.

Ditte skulle dømme for første gang uden for Bornholm og havde designet en lækker bane (den passede os perfekt!).

Megan skulle ind som nr. 7 eller 8 tror jeg, og vi varmede op i gangen, som vi plejer. Johanna var også i gang med at varme op og så kom det tip, som reddede weekenden, og som mange venter spændt på at høre om ...
Opvarmningen gik rigtigt godt, Megan var virkelig frisk og på. Det har hun været rigtigt mange under opvarmning og har så slået fra, når vi gik på banen. Ingen er i tvivl om at det er mig, der ændrer mig – så Johannas gyldne tip var: Når du gennemfører prøven skal du forestille dig, at alle tilskuerne er helt nøgne.

Det gjorde jeg, og tro mig, det er ikke nemt at bevare den stramme førermaske, når der er så mange nøgne mennesker, der ser på én. Jeg kom til at smile flere gange, når jeg kom til at tænke på det, og et par gange, da jeg gik mod tilskuerpladserne var det vist mere end et smil.

Bundlinjen var at jeg slappede helt af, og Megan gik en rigtig flot bane. Vi blev trukket 3 x 1, 1 x 3 og 1 x 10, og endte med 84 point og en placering som nr. 9. 10’erne var en ren førerfejl, Megan løb uden om springet og jeg lavede ikke opmarchen om, så det var bare noget rod – jeg præker det for mine kursister og kan nu også slå mig selv oven i hovedet.

Så blev det eksperternes tur. Bortset fra den første øvelse (Dæk), som vi måtte lave om, fordi Max' focus var et andet sted, gik det strygende, og jeg følte virkelig, at det var tæt på det optimale, vi havde gået.

Ærespladsen - sit ved siden af - havde jeg næsten opgivet på forhånd, for Max reagerer lynhurtigt på den mindste bevægelse med hånden. Løsningen blev, at jeg havde venstre hånd på ryggen, og talte med Max stille og roligt gennem hele forløbet og også nævnte for ham, at det var underligt med alle de nøgne mennesker der kiggede på os.
Ikke alene holdt han positionen, han sagde heller ikke en lyd.

Vi endte med 96 point og 2. vinder ud af 15.

Fællesdæk i LP3 (foto: Lone Sommer)

Så var det Lille Bjørns tur i LP3. Vi startede med to gode fællesøvelser før frokost.

Detaljerne kan ses på nedenstående dommerseddel. Der var ting der fungerede rigtigt, godt bl.a. fri ved foden. Men jeg kunne godt mærke at han pustede lidt bagefter og jeg fik nok også sagt de første kommandoer i stillingsskift højt nok. Jeg fik ham ikke fra sit til stå i andet skifte og da tredje var fra stå til sit, mistede jeg også det. Men han rykkede da ikke frem 

I den dirigerede apport var han på vej væk fra apporten, så jeg måtte stoppe ham og sende ham igen. Man kunne desværre ikke se på afslutningen af de to apporteringsøvelser og næseprøven at jeg træner fastholdelse, men vi klør altså stadig på.

Den eneste øvelse der bare ikke fungerede var positionerne, som ellers har kørt rigtigt godt til træning, men han stod i sitten og han dækkede ikke ordentligt i dækken.

I fremsending blev jeg ret irriteret, fordi han snusede fuldstændigt vildt i noget på startstedet og jeg næsten ikke kunne få ham væk. Så halen var nede (dumt førerarbejde) da vi skulle starte, og jeg måtte bruge ekstra kommando til at sende ham og ekstra til afdækning.

Selvom han som nævnt smed næseprøven til sidst var søget og optaget flot, så det var også en succes.

Helheldsindtrykket er jeg ualmindeligt tilfreds med og meget glad for


Lille Bjørn fik 208 point og 2. pr. hans 6te bedste LP3-prøve nogensinde og med øget stabilitet og arbejdsglæde hos hund og fører. Mere kan jeg vist ikke forlange.

I dag skulle Megan og Max igen ril rallyprøver, der var 18 i hver klasse (!) og Pia Hansen-Schwartz skulle dømme.

Jeg synes Megan gik fint under opvarmningen, men selvom jeg brugte tilskuere-uden-tøj-teknikken var hun altså ikke så meget på, som jeg havde håbet på. Hun virkede ærligt talt lidt træt, det er måske for meget med to prøver på to dage for den gamle dame?

Vi endte med 88 point og 9. vinder og dermed 2 point til Årets rallyhund kvalifikationen. Megans 93 point fra 30. november er fortsat hendes bedste til DM-kvalifikationen.

Ekspertbanen var lige en bane for Max. Der var to stationære skilte (sit gå fra og stå gå fra) og ellers et dejligt flow med sideskift og vendinger. Det var en anelse hæng i starten og da vi gik tredje runde i fristende 8-tal var der et lillebitte udfald, som jeg synes det var svært at vurdere pointmæssigt. Ærespladsen var dæk foran, og det gik fint.

Vi endte med 98 point og blev 2. vinder – hold da op hvor er jeg glad og stolt over det resultat. Det resultat må helt sikkert række til en DM-kvalifikation og det gav samtidig 12 point til Årets hund, hvor han i forvejen havde 3. Jeg håber og tror vi kommer med til begge dele.

Det er altså kun 5 måneder siden den famøse prøve 14. september i Osted, hvor jeg måtte stoppe efter 4 skilte. Siden har han gået 8 prøver og opnået 96 (champion), 83, 91, 95, 92, 85, 96 og 98 – en rigtig god udvikling.

Der var masser af hundearbejde jeg gerne ville have set denne weekend, men ikke fik set. Men jeg så også meget rigtigt flot. I LP-ringen gik Anita og Osseau det flotteste program ever – men øv øv mistede for første gang fællesøvelserne. Ditte og Sigurd blev champion med et superflotprogram og Kaj og Silles 265½ var vildt flot.

I rallyringen var det som altid en fornøjelse at opleve Christina og Tempo, som gik fantastiske programmer begge dage, Majbrit og Caro som blev champions i dag med 97 point og Amanda med Osseau og Dumle, det er så lidt der mangler for at de opnår de rigtigt sjove point. Specielt rallybanen i dag med Osseau til 92 point var vildt flot.

Så det har virkelig været en fantastisk weekend med masser af flot hundearbejde og dejligt selskab.

Ingen kommentarer: