fredag den 26. juni 2015

Hundedagene 2015 – dag 2

Fredag morgen

I dag var der igen tre kurser at vælge imellem, og jeg havde valgt LP med Siri. Jeg var første gang på kursus hos hende 29. marts 2013, senest for præcis et år siden

Siri er et ekstraordinært spændende bekendtskab, ikke bare fordi hun er en fremragende instruktør med et fantastisk blik for at finde gode og anvendelige løsninger på alskens problemer. Men ligeså meget fordi hun er meget reflekterende og derfor også mentalt og teknikmæssigt udvikler sig meget. OG gerne vil øse af sin viden.

Siri i centrum

Igen i dag sad jeg med en fornemmelse af, at kurset var rettet mod MIG, og jeg er sikker på at andre har haft det på samme måde. Og så bliver det ikke meget bedre.

Der var rigtigt meget i indledningen, som passede perfekt ind i min nye mentale tjekliste. Siri fortalte at hun er inspireret/påvirket af Mindfulness, og den vinkel på Hundetræning er ekstraordinært interessant synes jeg,

Jeg skal ikke forsøge at gengive Siris omfattende teori mv., men blot nævne nogle stikord, som jeg hæftede mig ved ud fra en helt egoistisk tilgang til træningen:
  • Vi går til konkurrence som ekvipager, men er to individer. Vi skal være afbalancerede, hvis hunden er vildt stresset er det førers ansvar at afbalancere det
  • Hvad er vores kerneværdier (vision), og hvordan relaterer vi os til dem?
  • Hvad er vores mål (resultater)?
  • Selvtillid
  • Typisk problem hos fører: Urealistiske forventninger
  • Vi dømmer os selv for hårdt
  • Manglende prøveerfaring
  • Fokusering på nuet (ikke på det, der er sket, ikke på fremtiden)
  • Grounding: teknikker til at tænke på nuet så som at fokusere på dufte, ting, lyde.
Før middag havde jeg Lille Bjørn på og vi trænede flotte opstarter og start af fællesøvelser.

Christina i centrum

I den individuelle runde arbejdede vi med Lille Bjørns stillingsskift.

Konklusioner var: Mere intensitet i belønning fra fører, mere aktivitet i belønning, hvis der er brug for det i næste øvelse.

Det var tydeligt: kastede belønninger gav større intensitet derefter. I forlængelse heraf arbejdede vi på at holde godbid ret tæt på hans hoved, og jeg skulle lave stillingsskift, igen stor intensitet fra Lille Bjørns side. Det er den overskudsintensitet vi skal bruge til prøver.

Leas hold

Om eftermiddagen talte vi om belønningsmuligheder, hundens modus, attitude vs. præcision, om hele tiden at være opmærksom på hvor hundens fokus skulle være, at sikre at hunden har dette før hver øvelse, om mange forskellige belønningsmuligheder og om at engagere sig i belønningen.

Siri talte også om at målbilledet skal være klart, så træningen bliver sort/hvid; ok eller ikke ok. Max var på efter frokost, og vi arbejdede med forstyrrelser og indkald (ros fra lærer, dog ikke for mit kropssprog).

Endelig i sidste runde dirigeret apport, som jeg ville have startet fra scratch. Max er ret skarp til venstre side, ikke til højre. Vi arbejdede med dirigering, hjælp hvis det ikke lykkes - bare stille ved kegle og send - Jeg skal huske at splitte apporteringsøvelsen op, så dirigering for sig, stå for sig og udgang for sig.

De sidste to dages kurser giver godt nok selvtillid inde den videre LP-karriere.


Efter afslutning af kurset mødte jeg to andre terrier-ejere, som skal være med på Hundedagene, og vi benyttede lejligheden til dette gruppefoto :-)

Ingen kommentarer: