torsdag den 16. september 2021

Nyheder i rally - og fede følelser

Mango med rosetter fra i går (foto: Liv)

Tirsdag startede ved Mosede Fort med Nose Work træning med Otto og Max. Begge udfordrede af vinden, men masser af flot arbejde ikke mindst fra Ottos side.

Vi var hjemme og vende, jeg fik hurtig aftensmad, inden turen gik til Ringsted og første runde af Rally Skills hos Johanna. Ikke noget med baner eller skilte, men arbejde med de grundlæggende færdigheder, som indgår i rally.

Vi skulle som forberedelse til træningen have sat os ind i skiltene: Hund snur rundt, Hund snur ind mod fører, STOP - 1, 2 skridt baglæns - hund bakker – STOP, Stå – 1 skridt baglæns stå – 1 skridt til venstre stå – 1 skridt fremad stå – 1 skridt til højre stå, Dobbelt synkron højre om og Dobbelt synkron venstre om og scoret dem på en skala fra 5-0 på både venstre og højre side. 

 Der var en super indledning om signaler: verbale, nonverbale og signaler fra omgivelserne, og en lille øvelse, der skulle minde os om, hvad vi udsætter vores hunde for når vi taler og gestikulerer og forventer at hundene skal agere stringent hver gang, selvom vores signaler sjældent er så præcise, og omgivelserne varierer.

Så gik vi i gang med træningen og tiden fløj afsted. Otto kunne igen meget mere end jeg troede – naturligvis burde jeg ikke blive forundret, når jeg selv har trænet ham, men han er en skarp og hurtigt opfattende fyr, så det skal nok blive godt.

Max gik fantastisk og magisk, og jeg kan bare mærke hvordan jeg forsøger at nyde træningen med ham mest muligt, for hold da op hvor er vi bare gode sammen, og hvis vi ikke skulle nyde det, så ville det da være godt dumt.

Målet er i øvrigt at vi til næste gang skal vise en af de fem øvelser (Hund snur rundt er ikke med) med hænderne oppe på skuldrene.

I går var jeg i DKK først på eftermiddagen, hvor Lonni og jeg stod for et Zoom-møde om opdateringerne af Rallyøvelsesbeskrivelserne pr. 1. januar 2022, herunder blev de 8 nye øvelser og nogle mindre justeringer i andre øvelser gennemgået. Der var god spørgelyst, positiv interesse for opdateringerne og en god stemning synes vi begge.

Alt til en dobbelt rallyprøve

Jeg var hjemme og vende inden turen fik til Hvalsø. Sydkystens Hundeskole afholdt en dobbelt fyraftensprøve i rally for 7 champions og 2 seniorer. Vi havde fået lov at låne Camillas Schapels dejlige areal, og det blev en meget fin dobbeltprøve.

Vejrudsigten … Normalt går jeg ikke ret meget op i den, men både jeg og deltagene havde styr på, at der var lovet heftig regn, og det gjorde at der blev gjort nogle tiltag for at speede forløbet op, uden at det gik ud over det sportslige.

Vi gjorde dette, som måske kan inspirere andre:
  • Resultatbøger skulle afleveres til sekretæren (mig) uden omslag og forudfyldt med dato, sted, arrangør og klasse (det plejer vi altid at gøre)
  • Der skulle sætte en PostIt på forsiden med angivelse af klasse og nummer for hver prøve, samt angives om hunden kunne opnå en titel på dagen (det plejer vi også altid at gøre)
  • Jeg stemplede bøgerne (det er også standard)
  • Der blev - på Connis forslag og med fuld opbakning fra alle deltagere - lavet samlet banegennemgang for champion og seniorer, der var kun 4 skiltes forskel, så det var nemt at vise begge udgaver (det var nyt og rigtigt smart, vi sparede 2 x 15 minutter på banegennemgange, det var vi glade for i den anden ende)
  • Det blev aftalt at køre de fire prøver – C S C S – i forlængelse af hinanden, og tage præmieoverrækkelsen samlet til sidst (det sparede også tid)
  • Da det regnede en del til sidst, blev præmieoverrækkelsen afviklet lige omkring min bil 😊
    • Jeg læste resultaterne op i de fire klasser ud fra dommersedlerne og der blev klappet behørigt af alle
    • Jeg oplyste, at alle selv måtte udfylde deres resultatbøger ud fra resultaterne, som jeg lagde på Hundeweb, da jeg kom hjem, så derfor kunne de udleveres uden at jeg skulle gøre yderligere (jeg havde jo sat mit stempel)
    • Alle kunne vælge deres præmier (godbidder eller legetøj, for hver af de to prøver)
    • Og så blev rosetterne uddelt 
Det sidste var egentlig meget hyggeligt, men ikke lige så festlig om til en almindelig præmieoverrækkelse, men der god tilfredshed men en hurtig og effektiv afvikling.

Første banegennemgang var kl. 16:15, vi var færdige kl. 18:00, og alle virkede tilfredse med forløbet – ja, nogen havde nok ønsket lidt bedre resultater end det blev til, men om ikke andet var det god træning i fugtigt vejr.

Dagens superstjerner var Liv og Mango, som gik første bane til flotte 95 point, og den anden bane endnu flottere. Koncentrationen lyste ud af dem begge, og jeg kunne bare mærke, hvordan jeg begyndte at holde vejret da de var kommet næsten halvvejs, som jeg tit gør, når jeg ser flot førerarbejde. Jeg håber bare det fortsætter!!!

Det gjorde det, det var lidt hop i forbindelse med et indkald, men 99 point var også mere end nok til at få det sidste supercertifikat og dermed DKRSCH-titlen, så velfortjent og jeg er glad for, at jeg fik lov at dømme den afgørende prøve. Kæmpestort tillykke til Liv og Mango 💓

Camilla, Liv og jeg blev hængende lidt for at tale om alt muligt, og til sidst talte Liv og jeg om et emne, som vi har talt meget om gennem tiden, nemlig følelsen indeni, når man går til prøve. Det var så fedt at opleve, at det hele gik op i en højere enhed for Liv og Mango i går, jeg kunne se hvordan de nød det, og vi kunne sammen dissekere det, sammenholde med Max’ og min prøve i søndags og tale om, hvordan vi fastholder følelserne, at vi skal arbejde for at genskabe dem til kommende prøver – og hvor totalt overfantastisk det er, når det lykkes. Jeg tror vi begge kørte hjem med den mest fantastiske følelse indeni.

Til aften hyggede jeg med at opdatere to kvalifikationslister med resultaterne fra Kreds 2 i søndags.

Det var den næstsidste prøve til Årets Hund 2021, den sidste afholdes den 25. september. Hvis jeg for en gangs skyld skal tale om point og placeringer, så er Otto fortsat nr. 5 på begynderlisten, og Max rykkede fra nr. 18 til nr. 9 på championlisten. Så begge skulle være ganske sikre på at komme til finalen, ligesom sidste år.

DM 2022- stillingen pr. 12.9.2021 :-)

Selvom der er 11½ måned til DM 2022, er kvalifikationsprøverne i fuld gang og den blev første kvalifikationsliste blev offentliggjort i går. Max fører sørme championlisten med 198 point, og det føles ret godt, og som tidligere beskrevet betyder det, at jeg ikke vil bruge mange sekunder på at tænke DM de næste mange måneder, jo måske som arrangør, men ikke som deltager 😊

Ingen kommentarer: