Viser opslag med etiketten Hundesport mod Cancer. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Hundesport mod Cancer. Vis alle opslag

søndag den 17. april 2022

Rallyprøver den 16. april 2022 til støtte for Hundesport mod Cancer

Championklasse med præmier fra Hubertushuset, Henne Pet Food og Klausen Import

Sydkystens Hundeskole afholdt i går en dobbelt rallyprøve til støtte for Hundesport mod Cancer (HMC).

Det samlede overskud til HMC blev flotte 16.000 kr.

Vi siger tusind tak for den fantastisk opbakning til arrangementet, som også sportsligt blev en succes, hvor der uden problemer blev afviklet prøver på to baner samtidig.
 
(Video: Serine Leth Larsen) 

På videoen ses hvordan man kan ”klappe” til en præmieoverrækkelse, når der er en prøve i gang i den anden ring 😉

Specielt tak til vores tre præmiesponsorer, som havde sørger for flotte præmier, som blev meget værdsat af deltagerne.

Top-3 i begynderklasse

Tusind tak til Hubertushuset.

Top-3 i ekspertklasse

Tusind tak til Henne Pet Food.

Fra øvet klasse

Tusind tak til Klausen Import.

Tak til dommerne Liv Elmark-Fich, Conni Hansen og Paul Lysholdt samt sekretærerne Charlotte Lia og Katrine Gitte Bøg, som alle arbejdede gratis på dagen.

Tak til Johanna Allanach for en masse praktisk støtte i forbindelse med prøverne.

Tak til alle ekvipager, der støttede op om arrangement!

PM, kataloger, resultater og baner kan ses her

Der blev afholdt præmieoverrækkelse efter hver klasse med uddeling af rosetter samt en præmieoverrækkelse pr. klasse baseret på det samlede antal point ved de to prøver.

Stort tillykke til alle med de fine resultater.

Begynderklasse

Samlet vinder: Britt Knudsen og Alaskan Malamute Musher's Secret Maximum Aperture med 194 point. 

Øvet klasse

Samlet vinder: Stine Smith med Labrador Retriever Irma (Hagesteds Lab Irma) med 194 point

Ekspertklasse

Samlet vinder: Mia Jønsson med Border Collie Shiva (Beautiful Borders Jumping Jenn) med 191 point.

Bente Wischmann med Curly Coated Retriever Kia (Svansviftarnas Brain Beauty Kia) blev DKRLCH, stort tillykke med det! 

Seniorklasse

Samlet vinder: Christina Ulrich Pedersen med Border Collie Tempo (Gawain's Future Dream) med 199 point.

En afskedstale til Christina og Tempo (foto: Signe Hjorth Jensen)

Christina havde annonceret, at det var Tempos sidste prøver. Vi var en del der havde samlet ind til et par afskedsgaver til denne fantastiske ekvipage, som har præget dansk rallysport på topniveau i mange år.
 
Championklasse

Samlet vinder: Paul Lysholdt og border terrier Max (Borderhouse Terranova) med 198 point. 

Pernille Thelin og Border Collie Joker (Rothmann's James) opnåede guldtitlen RLCHG, stort tillykke med det.

lørdag den 8. januar 2022

Quiz 2022, Træning, HMC

Belønningsdans efter flot beholdersøg (foto: Mia)

Der er gået en uge af 2022, og der har været en masse dejlige oplevelser allerede.

Quiz 2022 

Jeg har fået de første svar på min Quiz 2022. Jeg elsker at læse svarene, sammenholde med mine egne, og nyder de kommentarer, der følger med. 

Quizzen er ret enkel, den handler om mine hunde og mig 😊 Det er selvfølgelig kun for sjov, men dog med præmier til nr. 1-3. 

Jeg gætter selv med hvert år. Jeg er naturligvis uden for konkurrence, og plejer heller ikke at være tæt på en top-3. 

Spørgsmålene handler selvfølgelig om noget som er i fokus for mig, på den eller den anden måde. Lidt baggrundsinformation:

  • Max og jeg har aldrig gået så godt som sidste år, og det vil vi fortsætte med, og naturligvis drømmer jeg stort. Vi træner nu KUN rally. Jeg er fuld bevidst om, at det mentale er alfa og omega, og det skal jeg fastholde, og specielt huske når jeg konkurrerer og træner med Max, at VI TO skal have fuldt fokus på hinanden, for så kan vi ALT.
  • Jeg har fantastiske drømme med Otto, men de skal forbindes med virkeligheden, så der er en masse vi skal udvikle sammen, før vi rykker videre (i ekspertklasse). Som en meget god ven nævnte for mig ”Jeg hepper på at Otto får lov til at blive dygtigere før han skal i Ekspertklassen”.
  • Selvom Rally fylder meget med begge hunde, er Otto i modsætning til Max ikke fritaget for andre discipliner. Jeg ville for nogle få uger siden definitiv have benægtet at han skulle op til færdighedsprøve 3, HTM1 eller FS1 i år. Men så sagde Anita, at det jo var en tradition om lørdagen på Samsø, så man skal bestemt ikke afskrive muligheden for ”noget” i den dur. Og så er der NW, det vender jeg tilbage til nedenfor.
Hvis du ikke allerede har indsendt dit bud, så har du indtil 23. januar muligheden for at svare på min Quiz 2022

Træning og konkurrencer

Selvfølgelig afspejler mine træningsaktiviteter de drømme, der ligger bag ovenstående spørgsmål 😉

Otto og jeg er på fri ved fod onlinekursus hos Anja og ser oplæggene sammen

Fra årets første otte dage kan jeg notere: Kirsten og jeg går til Bootcamp hos denfittecoach, Otto og jeg går til NW hos Merete, Otto, Max og jeg træner rally hos Johanna og jeg træner nordisk med Liv og Anja. 

I går blev opslået en stribe rallyprøver, officielle og uofficielle, som giver mig mulighed for at dømme (!) og først og fremmest giver mig mulighed for at træne med Max og Otto under konkurrencelignende forhold, nordisk rally (Max) og dansk rally (Otto og Max). 

Jeg træner en del forskellige steder, på hold og på individuel basis, og jeg kan mærke, at jeg skal minde mig selv om kriterier. Det er ganske banalt: Hvis der ikke er kriterier, giver træningen ikke mening, hverken på detailniveau eller på helhedsniveau. 

Når jeg tager fra træning, skal det være med en målbar effekt: ”noget” skal fungere bedre end det gjorde før træningen og/eller jeg skal have fået nogle ideer til videre træning, som jeg skal arbejde med. 

 Det samme med en prøve; jeg skal have nogle præcise mål, som jeg skal kunne hakke af bagefter – eller kunne redegøre for, hvorfor ikke blev hakket af – og som læsere af min blog ved, så har det intet med point eller placeringer at gøre 😉 

Hver gang jeg træner får jeg dejlige oplevelser, ting der lykkes på en særlig god måde fx, og jeg får også what happened oplevelser, som da Max smuttede hen til Johanna på hendes værsgo signal til tirsdagens træning?! Så derfor bliver jeg ved og ved for at udvikle os og fastholde det, vi allerede kan og er mere eller mindre stabilt … 

HMC

Hundesport mod Cancer (HMC) kender alle, der læser min blog. Før nytår blev en enetime i Nosework med Mia, en af min absolutte favoritinstruktører, udbudt, jeg bød og vandt! 

Jeg blev inspireret af opslaget og udbød selv en enetime i Rally, som Merete vandt. 

Begge timerne blev afviklet i dag.

Rallytræning i Jersie

I morges mødtes Merete, Isabella og jeg i Jersie og gennemgik nye skilte plus alle skilte i Ekspertklasse, for at gennemgå skilte, træne detaljer, og gå nogle korte forløb. 

Isabella var superskarp; der var en masse øvelser, som var superskarpe, og Merete fik fokus på nogle detaljer, der skal arbejdes med. En dejlig og hyggelig time, som startede i småregn og sluttede med sne, men hvem bryder sig om det, når man træner rally?!

I eftermiddags havde Mia, Otto og jeg en aftale i Ballerup, hvor min NW-time skulle indløses. 

Naturligvis havde vi skrevet sammen om, hvad jeg ønskede fokus på, og den korte udgave er, at jeg kunne tænke mig at arbejde med, hvordan jeg undgår Ottos tendens til at søge opad i køretøjssøg. 

Jeg tror det var min bedste NW-time nogensinde. 

Udesøg 1 (foto: Mia)

Udesøg 2 (foto: Mia)

Udesøg 3 (foto: Mia)

Der var et søg på en trailer til at starte med, et NW1 beholdersøg, 4 NW1 udesøg og derefter fokus på køretøjssøg. Efter hvert søg fik jeg feedback, og jeg kan roligt sige at jeg rankede ryggen en del gange undervejs, for det gik supergodt. 

Otto gik fantastisk og arbejdede på toppen hele timen. 

Udesøg 4 - det er svært, jeg har brug for hjælp! (foto: Mia)

Det sidste udesøg var lidt kringlet for Otto, og han bad om hjælp undervejs; jeg gav en markering, som jeg fortrød lige efter, og Otto fik lov at gøre arbejdet færdigt. 

Køretøjssøg (foto: Mia)

Den sidste del handle om køretøjssøg. For 1½ år siden var Max og jeg på kursus i køretøjssøg hos Mia Køretøjssøg i særklasse, og i dag havde vi fokus på trinnet før det, der blev trænet dengang. Gradvis og systematisk kom vi igennem struktureret opstart (sted, starttegn) og hurtig succes og det blev gradvis opbygget, og hold da op en forandring på ganske kort tid; jeg tror Otto var oppe max 3 gange, og det var primært pga. dårligt førerarbejde. Jeg fik arbejdet med mine egne positioner og mit tempo, når jeg går om køretøjet. 

Opsummering: Otto er en superstjerne (intet nyt i det), hans fører har fået nogle områder han kan arbejde med. 

Og til sidst fik Mia og jeg, som jo egentlig kender hinanden ret godt i vores tilgang til træning og prøver, talt om præcis det: hvordan man få sat specifikke mål for de enkelte træninger og prøver, så begge dele bliver effektive og målbare. 

Jeg kørte hjem i virkelig opløftet stemning efter en ekstraordinær træningstime.

søndag den 22. december 2019

Julemarch mv.


Det har været en dejligt afslappet weekend.


På den lange morgentur i går mødte vi en dejlig beagle, som Otto legede med. Vi var i Roskilde og handle og fik te og scones på TE Salonen. Vi kørte omkring Engstrupgaard for at købe noget til Bradleighs grav, som vi besøgte lige efter.


Eftermiddagsturen, vi mødte igen en hund som Otto kunne lege med.


Aftensmaden: irsk lam, rodfrugter fra Danmark og en fantastisk Pinot Noir fra Canada: Pearl Morissette 2016.


I dag var morgenturen fascinerende, bare se fotoet.


Max, Otto og jeg skulle deltage i den traditionelle julemarch (4. år i træk) ved Vallø Slot, som Birgit afholder til støtte for Hundesport mod Cancer. Vi var omkring 20 deltagere, og der var 2.100 kr. at overføre til HMC, flot.


Vi havde kødben til hundene og det var populært.

Jeg gik eftermiddagstur med Max og Otto i området ved Trylleskoven (Hedebostien).

Kødbenene var populære også derefter.



Aftensmaden var Fish and Chips, dertil en skøn belgisk juleøl.


Hundene er ret trætte nu.

Jeg er sikker på, at de også synes det har været en dejlig weekend 😉

torsdag den 24. december 2015

We think too much and feel too little


Julemarch i Vallø skov (Foto: Susan Dahlgren)
 
Det er skønt med juleferie. Jeg sover lidt længere og møder på morgenturen mennesker og hunde, som vi normalt aldrig møder. Alle tre hunde går løs og leger/er sammen med 6-7 andre hunde og leger og hygger. Det er fantastisk.


Dette foto er fra tirsdag morgen, seks af de ni hunde er med på billedet.


Onsdag morgen, tidlig eftermiddagstur, det begyndte at regne og på vej hjem var der pludselig en regnbue.

I dag stod den først på Julemarch i Vallø Slotspark og skov. Det var et arrangement til støtte for Hundesport mod Cancer, det var Birgit Dahlgrens idé, og hun stod for alt det praktiske – herunder var mormor og børn involveret i kagebagning.

Resultat: 29 deltagere à 50 kr. + kagesalg for 600 kr. = 2.050 kr. til HMC. Superflot og tak til Birgit for initiativet.

Jeg deltog med Max og Megan og udover turen fik vi som bonus – især Max – leg i hundeskoven ved parkeringspladsen bagefter.

Vi holdt juleaften i weekenden, så her til aften hyggede Kirsten og jeg med noget totalt ujulet: Vagtelæg, rejecocktail, jomfruhummerhaler, kyllingeleverpaté og chokolademousse. Champagne og rødvin som akkompagnement, ikke dårligt.

Derefter så vi Chaplins The Great Dictator, en af de klassikere, jeg ikke har set før.

Overskriften på bloggen er fra barberens afsluttende tale, jeg kan godt lide citatet.

Kan jeg lide filmen? Hmmm. Nok egentlig ikke. Jeg ER ikke den store Chaplin fan og hans sentimentalitet er også udpræget i denne film. En blanding af slapstick, kynisme, sentimentalitet – en interessant film, men ikke en stor film.

søndag den 15. marts 2015

Uofficiel rallyprøve til fordel for Hundesport mod Cancer

Skøn søndag morgen på stranden

I dag holdt Sydkystens Hundeskole sit første arrangement til fordel for Hundesport mod Cancer (HMC). Vi havde arrangeret en uofficiel dobbelt rallyprøve, hvor man for 100 kr. kunne gå to åben klasse baner bedømt af henholdsvis Anita og mig. Anita og jeg dømte hver en åben klasse bane og i alt 16 ekvipager havde tilmeldt sig. Inkl. Anita og jeg, vi deltog uden for konkurrence :-)

Når det er uofficielt kan reglerne tillempes, så der var øvelser der blev erstattet af andre, hvis man ønskede det, der var åben kritik og dommersedlerne blev udleveret. Man kunne sågar få lov at belønne på banen i anden runde. Og Lone havde monteret kamera på ryggen af Kizz Me under sine banegennemgange.

Christine & Sif

På Anitas bane startede jeg med at dømme Anita og Osseau, hvorefter Anita dømte Max og mig - superflot, 93 point - og Megan og mig - fantastisk, 96 point med 4 x 1. Max havde fokus på omgivelserne og Megan var totalt knivskarp.

Majbrit og Caro vandt med 98 point og bedre tid en Lone og Kizz Me (det kostede tid at kameraet havde drejet sig skulle ordnes :-)). Megan fik 3. bedste resultat.

Lone & Pizza

På min egen bane, startede Anita med at dømme Max og mig, det var ikke så fokuseret som 1. gang og vi endte med 89 med 2 x 3 og 5 x 1. Megan var ikke helt på dupperne og vi fik bl.a. to 10’ere og endte med IB, Jeg blev revet med af det gode formål, og skulle have nøjedes med den ene prøve :-)

Så skulle jeg bedømme Anita og Osseau og de gik superflot og endte med 96 point. Klassen blev vundet af Birgit & Chili med 99 point, Anita og Osseaus blev nr. 2 og Lone og Pizza fik 93 point.

Vejret var med os, vi startede i solskin og det blev gradvist overskyet og en anelse koldt, men intet regnvejr.

Tak til alle der støttede arrangementet, jeg har netop overført 1.600 kr. til Hundesport mod Cancer.

lørdag den 28. februar 2015

Weekend


Fredag morgen ved 6-tiden
 
Jeg stod lidt sent op fredag morgen, så jeg kom først ned til stranden ved 6-tiden, men til gengæld kunne hundene og jeg så glæde os over en anelse lys – det går virkelig mod lysere tider.


Vi fik et udsøgt aftenmåltid med en fornuftig vin til :-)

Der var ingen træning eller konkurrence planlagt i weekenden, så vi kunne sove længe (lidt over 7).

Lørdag morgen

Efter morgenturen på en næsten mennesketom strand faldt de sidste aftaler på plads, og Anita og jeg gennemfører en uofficiel rallyprøve 15. marts i Osted som en del af Hundesport mod Cancer (HMC) initiativet. Alle indtægter går ubeskåret til HMC, og dermed Kræftens Bekæmpelse.

Jeg håber vi i Sydkystens Hundeskole kommer til at støtte med flere arrangementer.

Ved en gennemgang af min mail kunne jeg også konstatere, at der ikke er kommet forslag til Sydkystens Hundeskoles generalforsamling den 6. marts, og dermed er alle 3 fra bestyrelsen, som var på valg (inkl. mig selv), genvalgt.

Selfie i Kenti

Vi fik morgenmad hos Kenti i Køge (kan anbefales!).

En del af lørdagen blev brugt på at rette skriftlige opgaver (projektledelse).



Aftensmaden var rester fra fredag :-)

Det er ikke så tosset med en hundefri weekend ... bare der ikke bliver for mange af dem!