søndag den 15. november 2015

Et fantastisk år

9. oktober i Hangar 17 - en dejlig dag blandt mange

Jeg har gjort det tidligere og nu gør jeg det igen!

Årsskiftet er ikke for mig anledningen til at gøre status for året, og jeg fik lyst til at gøre det i morges.

Det har på mange områder være et fantastisk år, og det skal bare opsummeres nu.

Først og fremmest kan jeg glæde mig over at min nærmeste familie og jeg har det godt. Min svigerinde fik en blodprop i hjernen, men slap ualmindeligt heldigt fra den, og vi andre har det godt. Frasse nærmer sig 1½ år og er bare det skønneste barnebarn.

Vores tre hunde har det alle fint og det er ikke nødvendigvis sådan når de er 12½, 8½ og 4 år, så det er også noget at glæde sig over.

26. april

Årets virkelig skelsættende begivenhed var LP-prøven 26. april med Lille Bjørn. Jeg har skrevet et blogindlæg om den – Nedsmeltning – og det var præcis hvad det var. Der kom en masse godt ud af den nedsmeltning, først og fremmest min erkendelse af at jeg havde brug for professionel hjælp for at kunne håndtere prøvesituationer (og træning) ordentligt og fair i forhold til hundene.

Jeg begyndte at anvende professionel coach – Anja Christiansen – som udover at være verdensmester i HTM også er en fantastisk træner og coach. Det er nok den enkeltbestående beslutning i år som har betydet mest for mig.

Der havde også været andre episoder, som jeg kunne bruge hjælp til, og det har jeg fået fra flere personer, som betyder rigtigt meget for mig.

Bundlinjen er, at jeg oplever mig selv som - og også af omgivelserne opleves som - et helt andet menneske, både når jeg træner hunde og når jeg konkurrerer med dem; og vist også i det hele taget.

Som en del af processen anbefalede Johanna at jeg læst Lanny Basshams ”With Winning In Mind” og det var en øjenåbner der ville noget.

Den mentale træning, coaching og lidt flirt med Mindfulness har tilsammen resulterer i en opdateret udgave af Paul.

Resultaterne bliver der snakket om :-)

Megan

Megan til prøve 30. august

Erkendelsen af at Megan var næsten helt døv har gjort en verden til forskel for min træning og konkurrencer med hende.

Vi har fået styr på håndtegnene, og vi har opnået nogle markant bedre resultater.

Megan har været oppe til 19 prøver inkl. en enkelt til DM. De 98 point hun fik 20. september var vores pointmæssigt næstbedste prøve nogensinde i championklasse men i min bevidsthed den bedste nogensinde, for den kontakt vi havde og den opmærksomhed jeg fik og den præcision hun arbejdede med, var vidunderlig.

Til DM blev hun nr. 19, det var hendes 5te DM i træk, hun var ældste hund til DM og vi satser på at kvalificere os til DM næste år!!!

Så længe helbredet er i orden, og det er tydeligt at Megan synes det er sjovt, så fortsætter vi.

Lille Bjørn


Lille Bjørn har været til 10 LP-prøver i år, og med markant bedre performance efter 26.4 :-)

Ved de 7 prøver efter 26.4 har han fået 3 2. præmier, 3. 3 præmier og 1 ikke bestået. Det er rent uheld, at vi ikke har fået 1-2 1. præmier, men det har ikke betydet noget for min glæde ved at arbejde med ham.

 Det der virkelig har været skønt har været at opleve hans fantastiske glæde ved at arbejde og omgivelsernes tilbagemeldinger om, at Lille Bjørn og jeg tydeligvis har det sjovt sammen på banen. Mere kan jeg ikke tillade mig at forlange!

Konklusionen er, at jeg ikke opgiver LP med Lille Bjørn, vi fortsætter i det nye år med det nye program, og så ser vi hvordan det går.

Max

Max fik sin HTM1 titel 25. oktober

Megan og Lille Bjørn har begge været stjerner i år; men Max har været det i endnu højere grad.

Han er lille og forsigtig, men vi har fundet melodien sammen, og så er det sjovt at træne og konkurrere.

Han er blevet en af de helt skarpe indenfor rally. Han går i ekspertklasse, han har som den første af mine hunde opnået 100 point til en prøve, han kvalificerede sig til DM og endte på en flot 8. plads, han er kvalificeret til Årets Hund næste weekend som nr. 4, og han er bare SÅ klar til at debutere i championklasse.

Inspireret af Anita begyndte jeg at træne HTM med Max og det blev godt nok lidt vildere end jeg havde forestillet mig. Jeg er seriøst blevet grebet af HTM og FS, og så må vi se hvad det fører med sig.

Færdighedsprøverne giver rigtig god mening i forhold til HTM/FS, det er meningen med dem at de skal forberede til de to discipliner, så sideløbende med de andre aktiviteter trænede jeg færdighedsprøver, og sørme om ikke Max fik FP2, FP3 og HTMF i år, den sidste ovenikøbet to gange.

I HTM1 fandt jeg drømmenummeret på Rolling Stones' debutalbum: Walking the Dog. Nummeret er blevet gennemført 4 gange til konkurrencer, hvor jeg har fået bestået og 1. plads, ikke bestået, bestået og 1. plads og bestået og 3. plads. I alt 13 Q points og dermed titlen HTM1.

Max og jeg er i fuld gang med at udbygge nummeret til HTM2, hvor vi skal debutere 6. februar 2016.

Vi indlærte en masse tricks i forbindelse med færdighedsprøverne, og de skulle ikke gå til spilde!!! Derfor debuterede jeg i For Sjov-klassen 25. oktober i FS1 til Beatles’ When I’m 64, også der debuterer vi officielt 6. februar.

Det er sjovt, rigtigt sjovt at træne HTM og FS, og ud fra de tilbagemeldinger jeg har fået har jeg virkelig fået lyst til at arbejde videre.

Sydkystens Hundeskole


Sydkystens Hundeskole lever i bedste velgående og har som sædvanlig udbudt en masse træning og prøver. Specielt den dobbelt rallyprøve 26. juli er jeg stolt af, fordi vi skabte et bidrag på næsten 12.000 kr. til Hundesport mod Cancer.

Trænerne

Jeg går ikke til så meget organiseret træning, men den jeg går til er på topniveau. I år er det bl.a. blevet til: LP-hold hos Susanne Bach, LP- og ikke mindst rallyhold hos Johanna, HTM-hold hos Anja, Færdighedsprøvehold hos Sonja.

Jeg roser dem samlet, fordi det er så nemt: Det er 4 fantastiske trænere, som performer på topniveau indenfor deres discipliner og som samtidig er superskarpe instruktører. Man kan da ikke forlange mere.

Dem jeg træner med

Jeg træner bestemt ikke så meget som jeg har gjort, men jeg elsker at træne, og heldigvis er der næsten altid nogen der vil træne med. Jeg har haft mange gode træningsoplevelser, så jeg skulle måske ikke nævne navne. Men jeg vil alligevel nævne og takke Amanda, Christina, Conni, Lone og Lonni for ekstraordinære træningsoplevelser.

Anita

Anita og Osseau 25. oktober (foto: Johanna Allanach)

Anita skal nævnes for sig – vi træner en del sammen, jeg tror vi begge ønsker det var mere, men det skal passe med arbejde og alt det andet, der også skal passes.

Vi kender hinanden rigtigt godt (Anita kender mig uhyggeligt godt!!!), og det giver nogle meget skarpe og præcise tilbagemeldinger både til træning og efter konkurrencer.

Vores fælles interesse for HTM – jeg startede på HTM, fordi jeg kunne se hvordan det påvirkede Anitas og Osseaus samarbejde positivt - har resulteret i en stribe særskilt træning specielt vedrørende dette, træning med andre nørder og enetimer hos Anja.

På konkurrencesiden debuterede vi også sammen, og prøven den 9. oktober i Hangar 17 var ekstra hyggelig, fordi vi begge opnåede nogle flotte resultater.

Vores fælles interesse for rally har også resulteret i, at vi har besluttet at udbyde Sydkystens Hundeskoles Rallyinstruktøruddannelse i en opdateret udgave fra januar-april 2016 og et hold til efteråret 2016 er også ved at blive annonceret.

Jeg glæder mig meget til at undervise holdene sammen med Anita, jeg er sikker på at jeg kan lære en masse af hende, som lever af at undervise.

Fremtiden

Jeg har naturligvis en masse planer og jeg har for nylig annonceret en række resultatmål. Den korte udgave er at jeg håber at hundene og jeg holder os friske, at vi stadig kan hygge os med en masse prøver, og at vi som sideeffekt kan kvalificere os til DM og Årets Hund i rally.

Megan fortsætter i rally, Lille Bjørn i LP og Max i det hele :-)

Ingen kommentarer: