mandag den 4. juli 2016

At dømme og blive bedømt

Anja med Sandie og Rumle

I dag fik jeg den endelige bekræftelse: Jeg er blevet inviteret til Stockholm af Sveriges Hundungdom for at dømme Rally Mästerklass den 3. og 4. december i år i forbindelse med Stockholmsmässan. Jeg er meget stolt af at være inviteret og glæder mig til at dømme ved dette store og prestigefyldte arrangement.

Til aften sluttede aftenens træning på Anjas HTM/FS-hold, og vi havde fået at vide, at vi skulle forberede os på en ny opgave, nemlig at dømme de andre.

Så vi havde læst regler og var helt klar til at skulle vurdere hinanden. Jeg havde ret høje forventninger til, hvad jeg kunne få ud af det, og de blev overtruffet! At iagttage et program, vurdere niveauet i de forskellige kategorier, og komme med en fair verbal bedømmelse og en karakter, det er ikke nemt.

Det fungerede begge veje, så Max og jeg viste vores HTM-nummer og flik ikke mindre end 4 tilbagemeldinger, nemlig fra Anita, Anja, Bente og Neel, og her er de så:

Udførelse
  • Flotte positioner – kunne ønske mig en mere skarp ”front”. Meget opmærksom hund og godt arbejde af fører (7,8)
  • Fine positioner. Hund tøver lidt indimellem og snuser en enkelt gang. Flot førerarbejde –støtter godt (7,9)
  • Flot kontakt fra Max, kun få tab af fokus. Flot helhed (8,0)
  • Superglad Max det meste af tiden. Nogle få gange mister du ham (7,5)
Sværhedsgrad/Indhold
  • Fint for klassen – god detalje med ”lort” (7,8)
  • Fint for klassen (7,5)
  • Fin sværhedsgrad for klassen, et par missede positioner (8,0)
  • God udstråling (7,5)
Musik og fortolkning
  • God udnyttelse af pauser i musikken – pas på de ikke bliver for lange. Musikken passer godt til jer (7,6)
  • Fin fortolkning. Fint udtryk for klassen. En mere afslappet fører, der retter sig op, kan give et bedre helhedsindtryk (7,9)
  • Lækker musik. Mangler lidt rytme i forhold til musikken (7,9)
  • God fortolkning af musik. Sjov med poseopsamling. God rytme, skift måske lidt rykvis, når du mistede ham (8,0)
Samlet: Bestået 23,35 point.

Vi fik feedbacken mundtlig og det bedste var naturligvis at Max var superglad og virkelig på, selvom jeg en periode synes han kørte så godt, at han ikke skulle belønnes :-)

I den individuelle tid arbejde jeg kun med de første 20 sekunder af nummeret, som er helt afgørende, og hvor jeg dels har haft problemer med rytmen, dels - pga. en ændret følgende position - har fået for lang tid i overgangen.

Start af Walking the Dog (foto: Neel Ane Smed)

Det blev løst på allerbedste vis, første flere gange uden hund, og til sidst med Max. Og præcis dér valgte jeg at stoppe træningen. Max var på toppen og jeg selv meget tilfreds. Perfekt.

Tak til Anja for endnu er fremragende hold, og tak til hele holdet – I er bare dejlige!!!

Ingen kommentarer: