fredag den 1. juli 2022

Status: NM, DM og Årets Hund

Max' første DM, 2015 (foto: Lonni Prirsching)

Jeg gør jævnligt status i forhold til årets helt store begivenhed på rallyfronten: Max og min deltagelse i NM 25.-27. november 2022. Vi følger planen, der er lidt detaljer som er blevet udskudt med ferie som ”undskyldning”, sandheden er nok at jeg havde brug for pausen, og Max har bestemt ikke taget skade af den 😉

Jeg har nævnt den fantastiske træning hos Karina i onsdags, vores første i 14 dage tror jeg. I går trænede vi helhedstræning på en 17-skiltes bane med flest championskilte. Der var tre skilte som vi mistede i første gennemløb og jeg kunne mærke at opvarmningen havde været for kort. Anden bane var tæt på perfekt. Og et tredje gennemløb med venstre start var også tæt på perfekt.

Opvarmningen handler mest om mig selv, for Max er stort set klar med det samme hver gang. Jeg skal lige falde til ro, og sikre 100 % kontakt med Max … og huske at træne start på højre side på den ”nye” måde!

Jeg fik noget godt input til placering af fødder og skridtantal ved synkronvendinger og dobbelt 180 grader.

Otto gik med begrænset opvarmning en blændende bane, jeg tror nok det var vores bedste ever. Han har godt fokus, men i endnu højere grad end Max kræver han min opmærksomhed HELE tiden, for hvis jeg ikke er der, kan han sagtens finde på andet der er sjovere. Hvilket jeg synes er et fair princip: Du kan ikke forvente at få MIN fulde opmærksomhed, hvis du kun giver 95 % 😊

I weekenden skal jeg for første gang bevidst afprøve: ”at gå til konkurrencer, som var det træning.” Jeg har fået arrangeret at der sættes baner op på DKK’s arealer, masser af forstyrrelser, og perfekt mulighed for at træne lørdag med Otto og søndag med Max.

Selvom det store mål er deltagelsen i NM, er det ikke nogen hemmelighed at DM og Årets Hund absolut også er interessante!

I dag fik Max og jeg invitation til DM i Rally 2022 i championklasse. Da jeg fortalte Kirsten det, og diskret nævnte, at hun da godt kunne ønske tillykke 😉, sagde at hun troede vi var kvalificeret for længe siden.

Da jeg offentliggjorde den første DM-kvalifikationsliste for 2022 den 15. september 2021, lå Max og jeg nr. 1 på championlisten med 198 point, og jeg tog DM-kvalifikationen for givet. Siden er der sket meget, vi er rykket gradvis ned, og på den sidste liste står vi som nr. 15 med de 198 point. Der er 5 med 200 point, 6 med 199 point, 4 med 198 point, og 194 point rækker til nr. 20 og 21.

Niveauet er tårnhøjt og det er svært at være utilfreds med. Der skal to rigtigt gode resultater til for at kvalificere sig. Dermed er det også endnu mere prestigefyldt at blive inviteret til DM.

Megan og jeg var med til det andet DM med championklasse, det var på Bornholm i 2011 og vi var 14 i championklasse, det er den eneste ”nemme” kvalifikation vi har opnået, og det er så også 11 år siden.

Nr. 7 ved DM 2011 (foto: Martin Hasager)

Dagens invitation var nr. 19 jeg har modtaget til DM:
  • Megan i championklasse 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016
  • Lille Bjørn i ekspertklasse 2014 og 2016, i championklasse 2017 og i juniorklasse 2018 og 2019
  • Max i ekspertklasse 2015, championklasse 2016, 2017, 2021 og 2022 og i juniorklasse 2018 og 2019
  • Otto i begynderklasse 2021
Jeg gør ikke noget særligt træningsmæssigt i forhold til DM, det er træningsprøve i lighed med mange andre.

Vi ligge lunt i svinget i forhold til Årets Hund og skal nok kvalificere os. Vi ligger nr. 5 efter 8 ud af 15 prøver og top-15 kommer i finalen. Som rallyudvalgsmedlem har jeg lyttet til mange synspunkter om, hvorfor interessen for kvalifikationsprøverne er så relativt begrænset, og jeg hører at andre medlemmer af udvalget oplever det samme. Så der skal bestemt ske justeringer. Men Årets Hund 2022 er i fuld gang, og det vil være fedt hvis Max og jeg - oveni NM- og DM-kvalifikationen - kunne komme til ÅH med pæne point.

Hov, lød det som en masse resultatmål?! Jeg kan garantere for, at det er det fede samarbejde med Max og Otto som er alfa og omega. Alle de resultater samarbejdet måtte afstedkomme er bonus … det ved alle, der følger min blog, men gentagelse skader ikke!

Ingen kommentarer: