tirsdag den 15. december 2015

Lille Bjørns sidste LP-prøve

Mit favoritfoto med Lille Bjørn(foto: Vicky Bjerring)

I går var Lille Bjørn og jeg til vores sidste LP-prøve sammen.

Vi har været til 50 prøver over en periode på mere end 7 år, jeg synes stadig det er sjovt at gå til LP med ham – specielt det sidste halve år, har været rigtigt sjovt – men jeg må erkende, at balancen mellem motivation og præcision ikke har været så skarp, som den burde have været, for at vi kunne opnå DKLPCH, så det var vores uigenkaldeligt sidste LP-prøve sammen.

Den blev afholdt på Garbogaard med start kl. 15.00, så jeg havde taget en halv fridag og var fremme 14.30. Vi havde trænet fint i hallen i onsdags, så underlaget var til at have med at gøre og prøven i går gik også fint. Lille Bjørn var meget tændt, jeg var helt i balance og støttede ham supergodt, og vi havde et godt flow hele vejen igennem. Her er de officielle resultater.
  • Fællessit: 10
  • Fællesdæk: 9. Ekstra kommando, ellers fint
  • Fri ved fod: 7. Hunden snuser lidt i begyndelsen, en flagren og et par skæve pladser
  • Stillingsskift: 7. Ekstra kommando i anden position. Hunden bevæger sig frem et par gange. Lidt tidlig i 6. position, en smule frem.
  • Dirigeret apport: 8. Hunden tripper lidt, ekstra dirigeringskommando, skæv plads og hunden taber hurtigt
  • Springapport: 8. Hunden rejser sig lidt hurtigt. Skæv plads ved afslutning.
  • Positioner under gang: 6. 2. position mistes, hunden tripper lidt i 1. position. Skæv plads ved afslutning.
  • Indkald: 8. Lidt langsom opstandsning.
  • Fremsending: 8,5. Hunden ligger lidt yderligt.
  • Næseprøve: 0. Hunden tager desværre forkert genstand.
  • Helhed: 8. Dejligt samarbejde, arbejdsivrig hund når den kan koncentrere sig. Fint og harmonisk samarbejde, der støtter hunden godt.
Samlet 201 point og en 3. præmie.

Det væsentlige: En meget veloplagt og logrende Lille Bjørn og en ditto fører (jeg logrede mentalt :-)).

Jeg synes det var en fin måde at slutte Lille Bjørns LP-karriere på. Her er en oversigt over hans seneste 8 prøver:


Den korte udgave i forhold til pointene: Vi mangler stabilitet, der er altid (mindst) ét 0. Vi mangler præcision, så der ryger ”altid” nogle hele og halve point i øvelserne.

Vi kan det hele, bare ikke til samme prøve. Vores bedste karakterer: 8.5 i fri ved fod, 9 i dirigeret apport. 9.5 i stillingsskift, næseprøve og helhed, 10 i fællessit, fællesdæk, springapport, positioner under gang, indkald og fremsending.

Hvad skal Lille Bjørn så nu blev jeg spurgt i går. Det korte svar: Rally og HTM. Han er bestemt ikke klar til at blive pensionist – det bliver man ikke så nemt hjemme hos os :-)

Vi var oppe som nr. 2 ud af 11 i LP3, og jeg havde aftalt med Lonni, som var sekretær, at hun modtog mine papirer til sidst, for jeg skulle hjem og vende inden Max og jeg tog til rally hos Johanna.


Fokus var på konkurrence, hvor første udfordring var ovenstående "juletræ". Hvis man ikke kan se det er et juletræ mangler man fantasi!

Vi havde3½ minut til at gennemføre så mange skilte som muligt. Dvs. vi skulle lægge en plan for hvordan vi kunne gå banen, nå så mange skilte som muligt, og ikke gentage nogen skilte.

Selvom jeg ikke kunne huske hvordan slalom med rundtur gennemføres (jeg måtte lave det om, fordi jeg lavede det som dobbeltslalom med rundtur), gik det fint og vi vandt.

Mere interessant var Johannas tilbagemelding: Max var mest fokuseret, når jeg havde fokus på at finde det næste skilt, mere end når jeg arbejdede på at støtte ham.

Så var der en 11 skiltes bane med 8 skilte, hvor vi selv skulle vælge en vending og to sideskifter, så bortset fra bakning stod på den på højrehandling med Max. Jeg skal virkelig passe på med at overdrive ”støtten” til ham, det skaber usikkerhed, han kan sagtens på højre side uden at jeg introducerer mærkelige håndtegn.

Den afsluttende konkurrence sørger jeg for at team Gitte & Gitte vandt over Susanne og mig, fordi jeg absolut mente at en slalom skulle udføres som slalom med rundtur – det er ret dumt når man konkurrerer på tid :-(

Jeg må lige øve mig på de slalomer!

Som altid supertræning og en dejlig måde at slutte dagen på.

Ingen kommentarer: