torsdag den 17. december 2015

Konkurrencer i massevis


Lille Bjørns LP-prøve i mandags var udover at være hans sidste LP-prøve også årets sidste prøve som hundefører for mit vedkommende


I min performancejournal fører jeg regnskab med alle prøver, og så er det nemt at få et overblik over i dette tilfælde årets prøver. 61 er det blevet til i alt, svarende til cirka 1 hver 6. dag hele året.

Det er mange, men jeg kan ikke komme i tanker om én eneste, som jeg ville have undværet. Jeg kan komme i tanker om alle mulige følelser jeg har haft i forbindelse med prøverne, langt de fleste i den positive ende.

Prøver er for mig forbundet med det allerbedste ved at have hund og konkurrere med hund:
  • At opleve samspillet mellem hund og fører, opleve detaljer der fungerer, finde ud af hvad der skal trænes yderligere på osv
  • At opleve samværet med alle de andre, der har samme interesse, og alle de ildsjæle der arrangerer, dømmer osv., for at vi andre kan få lov at dyrke vores hobby
Jeg har skrevet om alle prøverne i blogindlæg, jeg har åbent skrevet om glæder og skuffelser, ting der gik godt og dumheder. Der har været nogen rigtigt lange prøvedage imellem, hvor jeg engang imellem har tænkt den grimme tanke: hvorfor gør jeg det? Og hurtigt forsvinder det negative, for der er altid nogen man kender, nogen der vil snakke hund og jeg vil altså meget nødigt undvære noget af det.

Hvis jeg med udgangspunkt i ovenstående kort skulle opsummere hundeåret 2015 konkurrencemæssigt bliver det sådan:
  • 11 LP-prøver med Lille Bjørn, det fantastiske vendepunkt 26.4, en masse flotte resultater og afslutning af en karriere på i alt 50 LP-prøver med en rigtig god følelse
  • 20 rallyprøver med Megan, en 98’er, nr. 19 ved DM og nr. 11 ved Årets Hund, absolut med tilfredsstillende
  • 2 rallyprøver med Lille Bjørn, 2 x 95, og jeg er fuld af optimisme med hensyn til kvalifikation til DM og Årets Hund
  • 20 rallyprøver med Max, 1 x 100, nr. 8 ved DM og nr. 2 ved Årets Hund, mere end godkendt
  • 8 HTM-prøver med Max: 1 FP2, 1 FP3, 2 x TP, 4 x HTM1 med 3 beståede, 2 x 1.v. og i alt 13 Q point. Overordentlig meget godkendt
Skemaet øverst viser opsummeringen af vores prøver siden 2005. Det er kun prøverne med Megan, Lille Bjørn og Max der er med, der var også lidt med Otto, Felix og Asta.

354 prøver på 11 år det er immervæk en sjat.

I 2016 bliver fokus først og fremmest (udelukkende?) på Rally og HTM (herunder FS), de første 10 prøver er allerede noteret i kalenderen-

Ambitionerne fremgår eksplicit af min quiz for 2016. Hvis det ender med Ja til de første 13 første spørgsmål har 2016 været genialt, hvis der er 13 Nej’er vil jeg være ret skuffet.

Men det vil være noget jeg overvejer i løbet af året - om der er behov for justeringer - og har intet med de enkelte prøver at gøre.

Jeg håber at hver enkelt prøve med alle tre hunde vil give mig lige så stor glæde som alle de mange, jeg allerede har været til.

Jeg håber at kunne træne, konkurrere og dele ærgrelser og glæder med en masse dejlige mennesker.

Så bliver det et fantastisk år.

Ingen kommentarer: