mandag den 1. maj 2017

Kom, maj, du søde milde: Status, Lessons Learned, mål, prioritering og planer

FS1 1.4.2017 (Foto: Peter Steffensen)

Den korte status
  • Mine mentale hatte til hver hund virker. Engang imellem bliver de om ikke glemt, så skubbet lidt i baggrunden, og jeg bliver mindet om det. Men … det virker! Så, når det næste punkter handler om resultater, så er de altså underordnede i forhold til min og hundenes attitude på banen.
  • Megan har gået 6 glade rallybaner, de 2 bestået med pæne point. Vi træner Nose Work og hun har haft nogle pæne søg ved uofficielle konkurrencer.
  • Lille Bjørn har gået 13 rallybaner, bestået de 11, fået ret flotte point, så en DM-kvalifikation burde være sikker og kvalifikation til Årets Hund ret sikker.
  • Max har gået 14 rallybaner, de 13 bestået (!), og med pæne point. Årets Hund kvalifikation burde være sikker, det er DM ikke, men vi arbejder på sagen! En HTM2-prøve med det nye program blev ikke bestået, men var ok. To FS1-prøver bestået med hhv. 3 og 4 Q-points og FS1-titlen er i hus, noget hurtigere, end jeg havde drømt om. Max har vundet en uofficiel NW1-prøve.
  • Jeg har ingen problemer med at gå op til flere prøver samme dag (max er vist 5 i år), jeg kan godt holde fokus på ”den næste prøve” og støtte hundene fornuftigt.
Lessons Learned
  • Jeg synes selv jeg (bl.a. i går til 4 ud af 5 prøver), har fået nogle rigtigt gode starter; jeg skal arbejde videre med de mentale hatte – så det bliver endnu klarere, hvilken tilstand jeg skal være i, inden en prøve, og hvordan jeg kommer i den. For så kan jeg støtte hundene optimalt.
  • Jo mere jeg slapper af – herunder undlader at tænke på resultater – jo bedre performer vi. FS1-prøven i går scorede jeg selv til 82-83 % i forhold til vores optimale til træning, det føltes godt, jeg gjorde 98 % rigtigt og vi havde en god oplevelse sammen. At det skulle resultere i vores bedste FS1-resultat overhovedet var en bonus, der battede.
Mandag morgen

Mål
  • Opgavemålene er uændrede: Jeg bliver ved med at arbejde med mig selv som fører, og der er flere coachingsessioner, der skal i kalenderen
  • Der er lidt justeringer til resultatmålene
    • Megan skal bestå en NW1-prøve, og op et par gange til i rally
    • Lille Bjørn skal have point til Årets Hund, så han er helt sikker på kvalifikation – og lave en stjerneprøve i finalen! Og i finalen til DM.
    • Max skal gå en fantastisk rallyprøve, så han kvalificerer sig til DM, og have flere point på kontoen til Årets Hund i rally. Han skal både til DM og Årets Hunde slutte i den absolutte top. Han skal til FS1-prøve 2.9, den sidste af 3, der tæller til Årets Hund, som han fører efter de to første prøver. Han skal op i HTM2 med vores nye nummer, indtil vi bliver tvangsoprykket. Vi skal debutere i HTM3 uofficielt 23.6 til Summer Camp 2017.
Prioritering
  • Prioriteringen er enkel og uændret i forhold til Megan og Lille Bjørn.
  • For Max er det lidt sværere.
    • Rally har 1. prioritet og HTM 2. prioritet.
    • Hans sidste 3 ud af 11 FS1-prøver har givet 9 ud af 13 Q-points; det er et udtryk for, at programmet er udviklet (=forenklet) til at være noget Max er god til og er tryg ved, til noget musik, jeg synes er fantastisk, og et nummer, der kører som én lang kæde. Jeg har tilmeldt 5.6 og 2.9 og havde vist også planlagt 14.10. Dels fordi det er hyggeligt at gå nummeret, nu hvor det er velindarbejdet, dels som skrevet ovenfor, for at være med i kampen om Årets Hund i FS1. Derefter er det definitivt slut, så skal fokus på HTM
    • Nose Work er også ikke-prioriteret, men jeg træner det altså ved siden af og ingen tvivl om at det kommer på prioriteringslisten på et tidspunkt.
Træning i FS1 (foto: Anita Jakobsson)

Planer for maj – bl.a. for at understøtte ovenstående
  • Rallytræning hos Johanna tirsdage med Max og Lille Bjørn
  • HTM/FS-træning med Anita • Dømme rally 6.5 (Sorø Hundevenner) og 20.5 (Aarslev)
  • Deltage i Nose Work kursus 7.5 (Britt Nyland og Helena Lindhe)
  • Undervise i Bliv endnu bedre til rally! Med Amanda 14.5 og 27.5
  • Til Rally i Aarslev 20.5 og Esbjerg 25.5 med Max og Lille Bjørn
  • Deltage i og dømme Rallydysten 28.5
Maj bliver heller ikke en kedelig måned :-)

Ingen kommentarer: