fredag den 6. august 2021

Sommerferie del 3

Jeg fik ikke taget fotos til aftenens rallytræning, så her ses Otto og Max der lader op derhjemme :-)

I onsdags var vi i Køge, bare for at opleve vores lokale provinsby igen, det er længe siden vi bare er gået rundt dernede. Vi så en masse nyt, og opdagede spændende steder, vi skal besøge. Vi endte med at få en forrygende frokost på Bistro 17, den fik sit eget blogindlæg i onsdags.
Til aften var vi nået til sidste runde træning i Sommerbootcampen, hvor Amalie kørte os igennem et hårdt og velgørende program.

Appetitten til aftensmaden var ikke stor, så vi fik lidt bare lidt ost og kiks, og feriens første vin hjemme: Edelbauer, Orange - Abartig Einfach! 2019, en vidunderlig orange vin fra Østrig.


Torsdag var vejret fantastisk og vi besluttede os spontant for at booke billetter til Camp Adventures Skovtårn.

Det var en fantastisk oplevelse! En dejlig tur til tårnet, en enestående udsigt fra tårnet og en lige så dejlig tur tilbage til udgangspunktet. De trætop-klatrebaner kunne godt friste lidt, og vi skal nok få lokket svenskerne derover ved lejlighed.


Vi fik også mulighed for at besøge en af Glamping-hytterne, og den kunne da godt friste til en overnatning eller to 😊

Tatar i topklasse!

Da vi var færdige var klokken tæt på 12, og vi reserverede spontant bord til frokost på Rønnede Kro, og fik to lækre stykker smørrebrød hver. Kirsten fik Håndpillede rejer, smilende æg, citronmayonnaise og karse samt Hønsesalat på surdejsbrød, syltede & tørret svampe og coppa. Jeg fik Kroens kryddersild, smilende æg, løg, capers og urtecreme samt Kalvetatar, speltkerner, ristet porre, porrecreme og syltet agurk. Alt sammen superflot og lækkert.

Jeg har i løbet af ferien fået læst Nicklas Brendborgs Gopler ældes baglæns, videnskabens svar på et længere liv. Det er en bog der er klar til at eksplodere, så spækket er den med lærdom (på den gode måde) om at blive ældre, om at udsætte aldringen og muligvis blive yngre.

Første del handler om eksempler fra naturen. Anden del beskriver en lang række videnskabelige forsøg. Og tredje del er udmøntningen i konkrete råd. Det er lærd, men fortalt på en pædagogisk måde, ret nørdet indimellem, men med mening.

Så her er nogle gode råd, hvis du vil leve længere – ingen argumenter her, dem må du finde i bogen:
  • Fastning i passende dosering
  • 2-4 kopper kaffe om dagen
  • Det, du spiser, men det er meget individuelt hvordan og hvor meget, så der er ikke én kur, der passer alle 
  • Vær i god form, dyrk motion. ”Hvis motion var en eller anden form for pille, ville det være verdens bedste medicin.” Motion i form af kredsløbstræning (gerne en kombination af steady-state og intervaltræning) og styrketræning
  • Lad være med at ryge
  • Hav god tandhygiejne
  • Vær bloddonor
  • Tro på det (hvor gammel du føler dig i forhold til din egentlige alder, er med til at forudsige din risiko for at dø), jf. Placeboeffekten, hvor ens forventninger og mentale tilstand har en bevislig medicinsk effekt
  • Have en mening med livet. Mennesket er et socialt væsen, og at være der for andre og dele sit liv, med mennesker man holder af, er afgørende. Lykkelige mennesker lever længere.
Jeg tror fuldt og fast på alle delene, som er videnskabeligt velfunderede.

Til aften fik jeg læst Mias blogindlæg Tanker om Nose Workprøver, mål og værdier, og inden jeg havde set mig om skrev vi sammen om den, og jeg fik inspiration til hvordan jeg kan supplere den mentale værktøjskasse i forhold til håndtering af træning/prøver. Det er nemt, når jeg i øvrigt er helt enig i Mias tanker 😊

I dag læste jeg fire af de syv fortællinger i Jo Nesbøs Jalousimanden og andre fortællinger. Jeg har intet læst af ham før, men fik lyst til at læse disse noveller på grund af en overstrømmende anmeldelse i Politiken. Jeg er ikke ret imponeret må jeg indrømme. Der er utraditionelle indfaldsvinkler i et par af de korte noveller, men de er ikke ret spændende og deres afslutninger er lidt kedelige, om end dramatiske. Den lange titelnovelle er der mere kød på, men den er ret forudsigelig. Jeg krydser fingre for de sidste tre noveller 😉

Til aften stod den på indendørs rallytræning for første gang meget længe, med både Otto og Max i Sjællands Agility Center hos Johanna. Der var en stribe korte selvtræningsbaner og en længere lidt kringlet bane, som vi skulle gå i tiden hos Johanna.

Otto har et fantastisk fokus. Der var nogle forstyrrelser, som han naturligt reagerede på, men heller ikke mere, han var på igen umiddelbart efter. Der var flere øvelser, som jeg var i tvivl om hvor godt vi kunne, men det voldte ikke de store problemer, selv 321 på venstre side gik fint.

I selvtræningen fik vi arbejdet lidt med dæk i forskellige kombinationer, som har drillet lidt på det sidste, og det gik naturligvis strålende. Vi fik også arbejdet med felt, og jeg kunne for første gang for alvor mærke, at jeg glæder mig til at vi skal begynde i øvet klasse.

Max’ selvtræning gik fantastisk. Vi arbejdede med alle sekvenser både på højre og venstre side, inden den individuelle tid, og hans fokus er bare uforligneligt.

På banen var der to fejl, som var superlærerige.

Den ene var sit foran fra venstre og den korte vej på plads, hvor Max gik den lange vej, fuldstændig samme fejl som til prøven 28. juli hos Maiken. En hurtig analyse afslørede, hvad jeg gjorde forkert: jeg brugte højre hånd til at guide ham ind foran, og så førte jeg den videre, så Max troede han skulle følge med!!! Den var nem at rette.

Den anden fejl var spring ro spring på højre side, hvor jeg drejede 180 grader venstre om til sidst, og Max tog springet igen. Jeg skulle naturligvis været drejet 180 grader højre om, så han vendte væk fra springet 😉 Perfekt at opdage til træning fremfor til en prøve.

Jeg belønnede massivt på begge baner, så Johanna kom med nogle anbefalinger af, hvordan jeg skal arbejde med varieret belønning frem mod DM, for at reducere forventningen til SÅ massiv belønninger.

Perfekt træning og jeg kørte opløftet hjem, som jeg stort set altid gør fra træning.

Bortset fra 29. august, dagen efter DM, er alle lørdag og søndage i august besat med rallyaktiviteter. Denne weekend er det kursus med Ida Lindgren, lørdag med Sydkystens Hundeskole og Otto, søndag med landsholdspotentiale og Max. Derefter kan Kirsten og jeg med god samvittighed holde ferie på Bornholm indtil fredag, hvor det sidste skal gøre klar til landsholdskvalifikationsprøverne den 14.-15. august, som jeg glæder mig vildt meget til at dømme. Og til at kunne annoncere landsholdet den 15. om eftermiddagen, landsholdet der skal repræsentere Danmark ved NM 2021 til december.

Ingen kommentarer: