søndag den 15. juli 2012

Detaljer og forstyrrelser

Jeg fik i dag en mail fra Oldfruen alias Conni Hansen, en af de mange dygtige instruktører i Sydkystens Hundeskole. Det gør jeg tit, men i dag handlede den om et hold der skulle opslås med et helt nyt navn: ”Har du læst Annies blog idag...? Det var præcis det, jeg gerne ville opnå med "spøgelsestimen".” Annies blog hedder Noget at tænke over. Og Conni har naturligvis skrevet om træningen i sin blog Fragglerne er gået på sommerferie. Holdene er annonceret, og de skal nok blive overtegnet hurtigt.

For indholdet er præcis essensen af det, der udfordrer rigtigt mange som hundetrænere: Hunden er verdensmester hjemme på matriklen, men når den kommer ud blandt andre hunde, mennesker osv., så sker der noget. Jeg har det helt inde på livet med Max, som er tæt på verdensmester hjemme i haven, og er så nem at distrahere andre steder.

I dag havde Charlotte og Susanne arrangeret noget træning i Jersie, Lisa og jeg var lokket med, og den korte, intensive træning i 1 time, jeg havde planlagt, endte med næsten 2½ time i Jersie. Med masser af snak, men også med træning af både Max, Lille Bjørn og Megan.

Jeg startede med Lille Bjørn i fællesøvelserne, en 100 % succes. 2 minutters sit med to forstærkninger undervejs og 4 minutters dæk med én forstærkning efter 2½ minut. At have dette som to stabile øvelser føles ret godt :-)

Så var det Max’ tur. Fin lineføring. Ok stå – lagde sig efter 10 sekunder, i anden omgang nøjedes vi med 6, som gik fint. Flotte stillingsskift på 5 meter, men jeg skal arbejde med at forstærke fastholden af sit (fortsat!). Vi fik også trænet nogle rigtigt gode rallyforløb (uden skilte), med fokus på lineføring, front, bagom og plads fra front, dæk under gang, dæk og gå rundt om samt sit og gå rundt om.

Så skulle jeg lave fremsending, først lidt usikkert, så måtte target frem og det gik fint, og så da target forsvandt strøg han bare hen til Lisa og Louie. Efter endnu et forsøg hvor han tog en større løbetur var jeg nødt til at komme snor i ham, og så kom der nogle lunteudløb. Endnu en bekræftelse af at det skal arbejdes MEGET med Max uden for haven. Jeg sluttede med dæk, hvor jeg forstærkede efter først 20 sekunder, så efter 30 sekunder. Der er piv i slutningen, det skal jeg have arbejdet med.

Så blev det Lille Bjørns tur igen (dejligt at have tre hunde at arbejde med!). Vi arbejdede med stillingsskift, og det ser for en udenforstående nok lidt underligt ud, men jeg arbejdede med disse deløvelser, og det var det: dæk-sit på 6 meter uden håndtegn (tjek), dæk-sit på 12 m uden håndtegn (tjek), dæk-stå på 6 meter uden håndtegn (tjek), dæk-stå på 12 m uden håndtegn (minus), dæk-stå på 12 m med håndtegn og verbal (tjek), dæk-stå-sit-dæk på 12 meter med håndtegn og verbal (tjek). Mit ultimative fokus i denne øvelse er at Lille Bjørn tager skiftet på første kommando.

Jeg fortsatte træningen med fremsending med distraktioner, her skulle han løbe forbi en målramme, som han naturligvis (?) skulle hen til. Da jeg rykkede lidt væk, så han havde mere frit udsyn til feltet, var der ikke problemer.

Indkald med stå – der var tæt på ingen stop selv på ganske kort afstand, så jeg starter lige helt forfra og bygger omhyggeligt op igen, den øvelse skal altså bare indlæres præcist.

Med Megan trænede jeg fri ved fod. Efter lidt opvarmning kan hun gå en drøm af en fri ved fod, den jeg ville ønske vi havde haft da vi dyrkede LP!!! På højre side bemærkede Charlotte at jeg fik belønnet lidt langt væk, og da jeg fik belønnet rigtigt (lidt fremad, tæt på mig) var Megan pludselig klinet op ad mig på højre side. Yes!!! Vi trænede også lidt bakning på forskellig måde, mest for at skabe afveksling, for det er fri ved fod på højre og venstre side der skal skabe grundlag for at vi kommer tilbage i rally championklasse i toppen af klassementet – for at bruge en Tour de France term :-)

Inkl. eftersnak gik der som sagt 2½ time, med masser af god træning og seriøs og hyggelig hundesnak.

Aftentræningen med Max bestod af to elementer: fastholden af næseprøvepind og fremsending. Træning af fastholden af næseprøvepind, som jeg beskrev i bloggen Variable duration schedule skrider støt fremad. I dag kom vi op på 5 sekunder i snit med et max på 8 sekunder, så ingen tvivl om at det kommer til at fungere. Eneste tilbageslag var at jeg ved aftentræningen i går ændrede kriterier ved at udskifte næseprøvepind med apport, og det gik helt i fisk. Jeg måtte minde mig selv om ”et kriterium ad gangen”, og vi fortsatte med næseprøvepind og samme tider, og alt gik godt.

Fremsending er ved at blive en rigtig favoritøvelse. Charlotte bebrejdede mig min manglende fest i feltet i dag, da Max havde en super fremsending; det er jeg (også) meget bedre til hjemme i haven – fordi jeg dér ikke tænker, at han måske løber væk – han laver de smukkeste udløb, og havde også et enkelte hvor han stoppede lige uden for feltet, tænkte og så løb ind. Bolden ryger hen over hovedet på ham, og vi leger ude i feltet. Det eneste negative jeg kan sige om Max er hans piben, når han ikke er på, herunder når han sidder i bilen. Den skal jeg bestemt have arbejdet med.

Ingen kommentarer: