fredag den 10. august 2012

Ny runde hos Johanna

I går startede en ny træningsrunde hos Johanna. Og udover det obligatoriske gode træningsvejr fik jeg virkelig trænet et bredt spektrum af momenter med både Max og Lille Bjørn.

Max er blevet en del roligere. Så meget at Jeanette kommenterede det. Jeg kunne, mens vi ventede på at holdet startede – efter at vi havde gået ½ times tid på arealet – sidde med ham på skødet og han slappede af. Hans karakteristiske gøen kommer, når han er utålmodig og der skal ske noget, og det skal jeg naturligvis lære at håndtere, så det er mig der bestemmer hvornår der arbejdes og hvornår der er fri.

Billedet fra i onsdags gentog sig, han blev ved med at være på, og arbejdede mindst lige så godt til sidst som i starten af træningen. Vi kom det meste af LP1 og LP2 igennem, og bortset fra dækken – han rejser sig konsekvent når han er blevet belønnet og jeg er på vej væk igen – gik det strygende. Jeg er mest tilfreds med indkald, stillingsskift og spring, men det hele gik meget fint.

Lille Bjørn var ualmindeligt skøn at arbejde med. Vi kører stadig kampagne på Indkald med stå, som bestemt er på rette vej, men fortsat vores svageste øvelse. Vi kom igennem alle LP3-øvelser plus en del rallyskilte, og det hele gik godt. Specielt fællesøvelserne og fremsending gik forrygende.

Jeg arbejdede med tre øvelser hos Johanna. Hun forstår jo virkelig at få afprøvet nogle områder, hvor der er behov for at teste hunden.
  • Fri ved fod med udfordringer langs bevoksning mod vejen – og ja, jeg skal huske at forstærke mere for den positive adfærd, som der er masser af.
  • Dirigeret apport med Lille Bjørns lille apport og en noget større; i første forsøg vendte han korrekt, kunne ikke se den lille apport og gik efter den store, og afsluttede flot. I andet forsøg vendte han igen korrekt og tog den store apport, som var den først udlagte. Så jeg skal bestemt træne videre med større apporter indimellem, for Lille Bjørn kan ikke se de små apporter selv i ret nyklippet græs.
  • Næseprøve – diskrimineringen fejler ikke noget, selv om begge forsøg blev lidt sjuskede. Men der var en lidt rodet afslutning begge gange, så vi går i gang med at specialtræne det, ligesom med Max: at tage pinden og holde fast.
I dag har været træningsfri og i morgen står den så på udstilling af Max i Hårlev.

Ingen kommentarer: