tirsdag den 29. marts 2016

Anja som coach

Anja og Queeny (foto: Vicky Bjerring)

To blogindlæg med samme udgangspunkt og de offentliggøres samtidig.

Hvis du starter med dette indlæg, så læs også Konstruktiv feedback :-)

Der er mange, der kender Anja Christiansen som en dygtig hundesportsudøver, som specielt sammen med Queeny har præsteret enestående resultater i HTM, bl.a. ved i 2014 både at blive Europamester og Verdensmester. Hun underviser i alle mulige discipliner på sin hundeskole Aktivt Hundecenter. Jeg har selv haft fornøjelsen at gå på flere hold hos hende, og opleve hendes fantastiske evner som formidler og inspirator, hendes ægte engagement, hendes fokus på præcision.

Jeg skrev en begejstret blog efter en træningsaften sidste år om Verdens bedste Anja, hvor jeg bl.a. skrev: ”Anja er knivskarp og kompromisser indgår ikke i træningen. Hun vil have – og det vil jeg også!! - skarpe positioner, som hunden kan indtage uden håndtegn. Hun udfordrer og presser os – og det elsker jeg.

Mange vil supplere med flere superlativer, og de har uden tvivl alle ret :-)

Jeg har også fornøjelsen at kende Anja som coach.

Min baggrund for valget af Anja nævnte jeg i bloggen 6. juni sidste år Men jeg kan så meget andet,  dagen efter vores debut i HTM. Jeg valgte Anja af to grunde: hun er uddannet coach, og hun er erfaren hundefører – så hun kender hundeproblemstillingerne, som er årsagen til, at jeg søgte coaching - ud og ind.

Ovenstående debut var efter de to første coachingsessioner. Siden har jeg haft yderligere fem, senest den 18. marts. Den udvikling, dette forløb har sat i gang for mig, har indtil nu været en skøn rejse, som egentlig knapt nok er begyndt. Jeg tænker på rejsen som en rejse fra Good to Great, titlen på en bog af James C. Collins som bl.a. skriver: ”Greatness is not a function of circumstance. Greatness, it turns out, is largely a matter of conscious choice.

Hvordan kan syv coachingsessioner indenfor 10 måneder have rykket mig så meget? Jeg ville ønske jeg kunne give et enkelt svar, men uden for enhver tvivl er Anjas indsats en væsentligt del af forklaringen.

Jeg taler, det er jeg ret god til :-) Anja lytter, det er hun exceptionelt god til. Hun spørger, hvorfor jeg siger sådan og sådan. Hun stiller udfordrende spørgsmål. Hun får mig til at prøve grænser af – først mentalt, siden i virkeligheden. Især i starten kunne det vare rigtigt længe, før jeg kunne nærme mig et svar. Nu går det nemmere, men helt nemt er det aldrig, og det skal det heller ikke være.

Anja fortæller mig, at jeg gør det meste af arbejdet selv, men det sker kun, fordi jeg bliver udfordret på flere forskellige planer, og føler at verden åbner sig for øjnene af mig.

Kunne andre coaches have gjort det samme? Muligvis.

Det jeg kan forholde mig til er, at Anja har er min coach og har fået mig til at rykke, så jeg i dag er et helt andet sted end for 10 måneder siden - både som hundefører og menneske - og ser et potentiale i mig selv, som rækker langt udover, hvad jeg nogensinde har drømt om.

Alle mine coachingsessioner hos Anja er fantastiske, og jeg glæder mig til hver eneste som til juleaften.

Ikke så meget snak, Anja er bare verdens bedste coach for mig!

Ingen kommentarer: