onsdag den 26. juni 2019

Kulinarisk tur til Bornholm del 1

Hammershus

Kirsten og jeg holder mandag til fredag i denne uge ferie på Bornholm - uden hunde. Hundene blev afleveret mandag morgen på Terslev Hunde- og Kattepension, som vi har fået varmt anbefalet. Ud fra videoer fra deres ophold ser de ud til at stortrives. Og med den varme vi har haft, er vi glade for at hundene ikke er med på Bornholm.

Mandag gik turen via Ystad til Bornholm.

 
Blæksprutte

Risotto
 
Første stop var Restaurant GSH, hvor jeg fik en Svaneke Classic og Tagliatelle alla Bottarga med blæksprutte mens Kirsten fik Risotto med grønne asparges, Pecorino og røget ricotta. En meget fin, italiensk start på den kulinariske del af ferien.

Vi tjekkede ind på Fredensborg Badehotel.


Derefter gik turen traditionen tro til Snogebæk og Kjærstrup. Jeg fik en flødebollesoftice med mint, årets nyhed.

Jomfruhummer

Brisler
 
Aftensmaden fik vi på Fredensborg Badehotel. Kirsten startede med en cocktail med gin, hyldeblomst, ingefær, citron og jeg et glas champagne Henri Giraud. Som forret fik Kirsten 3 grillede jomfruhummer - hvidløg - urter – mayonnaise. Jeg fik Stegte brisler - smør - asparges – trøfler.

Pighvar
 
Skaldyr
 
Som hovedret fik Kirsten pighvar - svampe - spinat - muslinge fume, mens jeg fik Fruits de mer (skaldyrstallerken og østers). Men den lille twist, at de ikke havde østers ☹ Vi fik en flaske Chablis Cellier de la Sabliére, Louis Jadot, til.

Der var lidt småkiks, men brissel retten var strålende og pighvaren fantastisk!

Tirsdag startede jeg med en dejlig, timelang morgentur til Rønne langs strandstien og hjem via bl.a. Rønne Kirkegaard og dele af Rønne Fæstning.


Derefter fik Kirsten og jeg morgenmad på hotellet, de har en virkelig fin buffet med masser af lækkerier.



Vi tog til Hammershavn i Allinge, fordi vi gerne ville opleve Hammershus fra vandsiden. Vejret var helt fantastisk og vi fik en fint guidet tur.


Næste stop var Bay Frost i Listed, hvor jeg fik en Vienna fra fad, en øl lavet specielt til dem af Svaneke Bryghus.

Vi gik i vandet tæt på hotellet. Vejret og vandet er perfekt til at nyde lidt tid på stranden også.



Aftensmaden fik vi på GSH. Kirsten startede med cocktailen med gin, hyldeblomst, ingefær, citron og jeg fik et glas Cuvage Piemonte. Som forret fik Kirsten 6 antipasti og jeg Tagliatelle alla Bottarga med blæksprutte.

Ørred
 
Ravioli
 
Som hovedret fik Kirsten Ravioli med kalvebryst, gremolata, parmesancreme og salvie og jeg Bagt ørred med frikassé af muslinger, tomat, oliven og nye kartofler. Dertil fik vi begge et glas Chianto Classico, Setriolo.


Onsdag havde jeg en variation af turen til Rønne, hvor jeg bl.a. kom forbi Kanondalen, men igen en god times tid inden morgenmaden på hotellet.


Turen gik først til Svaneke, hvor vi fik lidt at drikke på Outdoor restaurant Svanereden, jeg en Svaneke SolskinsAle fra fad.

Vi var kort omkring Torvehal Bornholm, fik en espresso og en is.


Vi skulle også besøge Small Batch, hvor jeg købte en blandet kasse med 12 øl. Derefter tilbage til hotellet og en tur i vandet.

Stjerneskud
 
Muslinger
 
Gris
 
Jordbær

Frokosten fik vi ud på eftermiddagen på Boderne1.Kirsten fik stjerneskud: rugbrød med dampet rødspættefilet, pandestegt rødspættefilet og hjemmelavet thousand island dressing. Jeg fik en 3 retters menu: Muslinger i vin - smør – hvidløg, Gris - hvidvin - honning – hyldeblomst og til sidst – og den fik Kirsten - jordbær - gran – fløde. Et superflot måltid, med tre af de seks retter fra deres aftenmenu. Grisen var svineskank, og måske den bedste, mest intenst smagende udgave jeg nogensinde har fået.

Vi sluttede med espresso og et par chokoladestænger fra Svaneke Chokoladeri.

Vi trængte i den grad til at gå i vandet igen, og det gjorde vi så.


Vi var ærligt talt ikke særligt sultne til aften, så vi købte to gange Charcuteri på hotellet (står på kortet under snacks), et bræt med pølser - paté - cornichoner – ost. Dertil den sædvanlige cocktail og fadøl.

Som det hører sig til holder vi rigtig ferie, ikke de store planer og planlægning højst fra da til dag. I morgen vistnok til Nexø, men det beslutter vi til morgenmaden.

Ingen kommentarer: