søndag den 9. juli 2017

Timing, detaljer og prioritering

Max og Billie

I dag startede Louises og min træning mod landskampen i 6+ 29.9-1.10.2017 for alvor. Programmet er beskrevet i detaljer på papir, herunder hvornår og hvordan vi skal flytte fødderne, hvordan stokken skal holdes, hvornår vi skal rejse os, sætte knæet i underlaget, sætter stokken i gulvet osv. Der er virkelig mange detaljer at holde styr på, og dagens 1½ time træning var primært uden hund.

Musikken er klippet til – forbedret :-) – så der er tid til vores ekstra bevægelse i starten, og vi er helt sikre på, at det bliver et fantastisk nummer. Vi har over 2½ måned til vi skal optræde for alvor, og vi satser på en ugentlig træningsomgang sammen.

Prioriteringen af 6+ har fået nogle konsekvenser for anden træning, så jeg har fået brug for at skrive de forskellige discipliner ned (i omvendt prioriteret orden nedenfor).

Nose Work

Lille Bjørn starter på et begynderhold hos Merete til august. Han er den eneste som jeg ikke har indlært det grundlæggende ordentlig med, så nu bliver det alvor.

Max skal til et par uofficielle NW2-konkurrencer i denne måned, men hverken for ham eller Lille Bjørn er der planlagt nogle officielle prøver. Det bliver nok ret spontant jeg får meldt til en prøve eller to.

Freestyle

Max er tilmeldt FS1 2.9 i Vejen, og FS2 14.10 på Samsø. Den første, er fordi det er finalen i Årets Hund, den anden, fordi jeg ikke helt har styr på prioriteterne. Jeg tror nok jeg dropper FS på Samsø med Max.

HTM

Jeg har tilmeldt Max HTM2 på Samsø, men hvis jeg skal op i HTM bliver det med HTM3-programmet. Jeg tror jeg får et sammenhængende program klar til da, men det er helt klart ikke topprioritet lige nu. Men jeg synes, baseret på det input jeg har fra specielt Lina i forbindelse med Summer Camp, at jeg relativt hurtigt kan få et fornuftigt HTM3-program strikket sammen.

Lille Bjørn skal debutere i HTM1 på Samsø, programmet er klar, vi skal bare træne det, og det tager jeg som ren hyggetræning med ham.

Rally

Lille Bjørn er både kvalificeret til DM og ÅH, vi har fokus på højrehandling – for at styrke den position generelt. Fokus består i daglige korte træningspas, og det hygger vi os ret meget med, for ingen tvivl om at han synes det er sjovt at træne det … også!

Max skal til DM og er kvalificeret til ÅH, og med ham træner jeg ro hos fører ved enhver lejlighed, og det smitter (spejler) virkelig af på ham. Vi tilmelder os forskellige konkurrencer- selvom der ikke er så mange, som jeg kunne tænke mig – og tager alt som træning indtil DM/ÅH.

6+

Dette er absolut topprioritet. Som man kan læse ovenfor, er Louise og jeg i fuld gang med det opdaterede program, og udover det allerede anførte står også en enetime hos Sonja på planen et par uger inden NM, så vi kan få foretaget de sidste justeringer.

De officielle konkurrencer falder desværre, så vi ikke har mulighed for at prøve nummeret før NM, og dog … I dag blev vi enige om, at 2.9 i Vejen deltager vi også i 6+. Det var den eneste mulighed for at vise det officielt før det bliver rigtig alvor. Derudover planlægger vi også at gå op på Samsø.

Vi har hver især en masse detaljer vi kan træne for os selv, og ved de ugentlige træningsseancer skal vi nok få rigeligt at se til, med at få timingen til at fungere. Så vi starter og slutter de enkelte dele ens, bevæger os ens, flytter stokkene ens osv. Det skal køre på rygmarven, så vi kan støtte hundene bedst muligt i selve programmet.

Noget af det, der virkelig kræver træning, og så vi kom langt med i dag, er at hundene skal cirkle om os, mens vi står med ryggen mod hinanden, og at de til sidst skal have fødderne op på den anden førers lår. Heldigvis er Billie og Max gode til at træne sammen, og trygge ved os begge to som førere, så det går strygende.


Max fik også hilst på Cherie. Det var en mere behersket succes. Hun arbejdede intenst på at få ham til at lege, men Max var ikke til at lokke. Vi håber på lidt mere entusiasme fra hans side næste uge!

Ingen kommentarer: