tirsdag den 3. juli 2018

HTM-træning og -mål & Nose Work træning


Anita og jeg havde aftalt at mødes i Jersie inden aftenens afslutning på Meretes Nose Work-hold, for at træne lidt HTM. Det blev også til lidt rallytræning til Anita og Django, for på mystisk vis fik Anita, Amanda, Mette og jeg skabt en stemning, så vi endte med at melde to hold til noget rally for sjov konkurrence 11. august til støtte for det danske HTM-landshold. Det ene er et sheltiehold (Mathilde & Boogie, Amanda & Osseau og Anita & Django), det andet er Dumle & Amanda, Mathilde & Lille Bjørn og Paul & Max. Hvad gør man ikke for at støtte et godt formål 😊

Men fokus var på HTM-træning i små doser.

Lille Bjørn var jo på et HTM detalje kursus hos Anja tidligere i år, og der bliver et opfølgningskursus 9. august. Vi skal komme med konkrete mål til kurset og ønsker til fokusområder, og på målsiden skal indgå videoer.

På morgenturen gik jeg og funderede på mit HTM3-program og endte med at opdatere manuskriptet:


Det affødt nogle områder, jeg gerne vil arbejde med, og det var jo oplagt at gøre det forpligtende i forhold til kurset hos Anja. Jeg fik Anita til at filme de tre områder jeg og Lille Bjørn vil arbejde med, her er hvad jeg skrev:

”3 konkrete mål til positioner som skal indgå i Lille Bjørns HTM3-program. Vi har tæt på intet, som det kan ses af videoerne optaget i dag.

1. mål: Det jeg har https://youtu.be/NCP_VgnKNQQ. Jeg ønsker at LB holder positionen i P2 når jeg står stille, og når jeg går til venstre (han skal bakke). Jeg skal kunne gå 3 skridt til venstre og Lille Bjørn holde P2 ved næste optagelse.

2. mål: Det jeg har https://youtu.be/HtWLrLsCTU0. Jeg ønsker at LB holder positionen i P3, når jeg står stille, og når jeg går til venstre (han skal gå sidelæns). Jeg skal kunne gå 3 små skridt til venstre og Lille Bjørn holde P3 ved næste optagelse.

3. mål: Det jeg har https://youtu.be/r9FOZgYrAKE. Jeg ønsker at LB holder positionen i P5 når jeg står stille, og når jeg går baglæns (han skal bakke). Jeg skal kunne gå 3 skridt baglæns og Lille Bjørn holde P5 ved næste optagelse.

Ønsker til fokuspunkter:

1. Timing af links. Eksempel fra mit program 30-33 sekunder inde i https://youtu.be/frpC_NXJG_Q har jeg en overgang fra P5 til P10, men dette kursus handler jo om nørderi, så hvor starter og hvor slutter jeg et lækkert link?

2. Hjælp til at komme videre i forhold til de 3 mål (fordi der sikkert er opstået et eller andet, jeg ikke kan komme videre med)

3. Idé til vild HTM-position (=blæreeffekt), ligesom fx Sidsel og Waves kravlen i NY-nummeret”

Med Max gik jeg et fuldt nummer til musik og med belønning styret af Anita. Max elsker det og hans fokus og præcision er fantastisk. Jeg slappede helt af og fik alt det, jeg ønsker til en prøve …

Nose Work træningen gik også forrygende. Lille Bjørn lavede et fremragende beholdersøg med papkasser i forskellig størrelse. Et søg ved indgangen til hallen (2 kilder), 5 kilder langs den ene kortside, vand! Og 4 kilder langs den ene langside. Alt sammen superskarpt.

Han pustede noget og jeg besluttede at bruge Max på resten. Et containersøg med 2 kilder (tjek), et containersøg med 2 kilder hos Merete - flere fejlmarkeringer, og det havde alle hundene vist; det virkede som om der var en dyne af fært under containeren. Men Max fik to fine markeringer til sidst.


I søget i rodeområdet gik der lige lidt tid med at Max skulle spise noget ukrudt, som jeg måtte rive op til sidst, og han fandt begge kilder. Ved bord/bænkesættet tog jeg linen af, og efter lidt rundering fandt Max begge kilder. Vi sluttede med beholdersøget, hvor han var lidt ufokuseret den ene vej, men fandt den rigtige kasse direkte på vejen tilbage.

Meget fin træningsaften, både HTM og Nose Work. Og det var fantastisk at opleve fokus og intensitet fra begge hundene i varmegrader omkring de 30. Og at føreren kunne nære sig og stoppede, mens legen var god.

Ingen kommentarer: