tirsdag den 26. november 2019

Nose Work, planer og valg

Max og Otto tester julemandens kane
I aften stod den på to x Nose Work træning i Solrød Centret hos Merete, først med Otto derefter med Max.

Otto stortrives med Nose Work. Det er åbenbart, fra det øjeblik han kommer i linen, inden han kommer ud af bilen, at han er med på, hvad de skal ske. Han fik fært af de høje søg, til næste hold 😊 – på vej til søgene hos Merete.

Den første stribe søg var lidt svære; 6-7 på et hegn, med noget afstand imellem, så han skulle hjælpes lidt i gang, men derefter kørte det bare. Næste række, 5 på en mur, tog han uden videre, og så fortsatte vi ud til springvandet, hvor han flot fandt både dem på indersiden af kanten af springvandet og dem på stenene udenfor. De 12, som jeg selv havde sat på blomsterkummer, belysning og cykelstativ, tog han en efter en, uden problemer.

Vi huskede lidt småpauser, men det var tydeligt at Otto bare gerne ville fortsætte 😉

En fed time!


Efter sidste uges oplevelse med Max, hvor vi havde problemer med manglende opvarmning, var jeg i dag sidst på, og klar til at varme ham op, inden vi gik gang.

Setup var lidt anderledes end normalt, der var tre områder, vi skulle afsøge på egen hånd, og vi fik ikke at vide, hvor mange kilder, der var, men dog den hjælp, at det ene område ikke indeholdt kilder.

Vi varmede op med de ”nemme” begyndersøg, hvor det første også voldt Max problemer, han var bare for hurtig.

Derefter gik det slag i slag, men det var helt klart en mentalt anden opgave at arbejde med tre områder med ukendt antal kilder, og bonusoplysningen var bestemt ikke en fordel.

Vi fandt 4 ud af 0, 4 ud af 3 og 2 ud af 4, ikke prangende, med det gav bestemt mening.

Hvis jeg skulle vælge et af de tre områder, som det, hvor der ikke var kilder, var det det første. Men Max lavede tydelige markeringer (jeg demonstrerede en for Merete bagefter), og de skulle bestemt godkendes.

4 ud af 3 var også ok, for den ene kilde var placeret mellem nogle indkøbsvogne, så begge markeringer var godkendte, fra hver deres side.

2 ud af 4. Det var fordi jeg ikke gav mig ordentlig tid.

Også en fed time!

Jeg har til aften tilmeldt alle tre hunde næste runde i januar-februar, det er en stor fornøjelse at gå med dem alle hos Merete, og de rykker alle sammen rigtigt flot.

Jeg har set på planerne for næste år, og de er ganske overskuelige.

For Lille Bjørn er det at fortsætte med NW, og forhåbentlig komme til en NW1-prøve.

Med Max er fokus på rally, og forhåbentlig nogle NW2-prøver, og gerne et par FS2-prøver.

Endelig Otto. Hans planer er de mest detaljerede og omfatter træningen af alle mulige momenter, som kan relateres til FS, HTM, Rally og NW. Konkurrencer indgår på ingen måde endnu.

Konkurrenceplanerne burde være til at overskue. Kalenderen er fyldt med Rally, både prøver og dommeropgaver, et kursus og en rallyinstruktøruddannelse. Et par weekender med FCI-møder.

Lidt NW og FS burde kunne klemmes ind …

Men ikke så let.

Der er opslået 11 HTM-prøver De 7 kan jeg ikke deltage i pga. andre aftaler. De dage jeg kan er 11.-12.7 i Viborg, 5.9 i Vilhelmsborg (det er dagen før DM i rally) og 21.11 i Lazi-hallen. Så hvis jeg vil op på Sjælland er sidstnævnte eneste mulighed.

Der er opslået 5 NW-prøver.

Over to dage 9.-10.4, hvor jeg kan 9.4., NW2 ved DKK. 13.5 på Garbogaard kan jeg også.1.6 i Odense kan jeg sørme også. Og ligeså 24.-25.10 i Hvalsø. Så det er bestemt 5 dage, jeg skal reservere, så jeg kan være med i lodtrækningen. Og forhåbentlig kommer der flere prøver på Hundeweb 😊

Luksusproblemer og sådan er det når man interesserer sig seriøst for flere discipliner.

Ingen kommentarer: