søndag den 10. december 2017

Rally i Sverige – med the Amazing Bear aka Glädjespridare!


I dag var dagen for min debut i svensk rally, jeg havde lokket Amanda med, så vi i alt 4 danske ekvipager ud af 22 i dagens anden Nybörjarklass i Skanör-Falsterbo Brukshundklubb. Amanda kom hjem til os lidt i 10, alle 4 hunde blev organiseret i min bil, og lidt over 10 tog vi turen til Falsterbo, præcis en time fra Solrød.

Ingrid og Margaretha havde hjulpet rigtigt meget med regler mv. inden vi tog afsted, og sørme om ikke Ingrid også have de taget turen til Falsterbo for at støtte og heppe! Tusind tak for det :-) Vi havde dermed også fået en kvalificeret hundeholder og fotograf!

Alt var nyt for os, så vi spurgte omhyggeligt om det hele, for at være sikre på ikke at begå unødvendigt dumme fejl.

Indskrivningen var nem, vi skulle bare vise hundens pas, som blev tjekket for vaccinationer. Vi fik banen udleveret og kunne se en fin begynderbane, lang (dobbeltslalom, spiral, 2 x ottetal og enkeltslalom), og med 8 sitter og en dæk.

Lidt usædvanligt for os måtte man ikke have hunde inde på arealet omkring prøvebanen, der måtte ikke engang være tilskuere, så vi kunne ikke varme op ved prøvearealet og Ingrid stod uden for indhegningen og filmede. Bortset fra ekvipager der varmede op, sad alle andre inde i klubhuset og fulgte med, og det var bestemt ikke dumt, for det var ret koldt.

Banegennemgangen blev delt i to af dagens dommer Sofie Remgren, og jeg huskede at spørge de steder, jeg var i tvivl. Rækkefølgen var 1 Lille Bjørn, 2 Dumle, 9 Osseau og 18 Max.

Lille Bjørn gik super godt. Det var en ganske lang bane, men med et godt flow og han var virkelig godt på, som han har for vane. Der var skilt 6, som drillede: sit foran, plads blev til sit foran, højre om, inden jeg nåede at reagere – og i Sverige er der ikke ommere – ellers var der kun nogle småting. Jeg mente han havde sat sit i afslutningen af sit-dæk-gå rundt om, men ikke meget og svært at se fra dommerens vinkel. Jeg havde en rigtigt fed fornemmelse under og bagefter, han havde igen igen gjort det godt. Amanda skriver sikkert selv om Dumle og Osseau så jeg springer til Max. Jeg havde fin kontakt indtil cirka 5 hunde før vi skulle ind. Underlaget var fuldstændigt overvældende tiltrækkende, og jeg kunne bare ikke få hans kontakt. I ganske korte pas ja, men ellers ikke.

Så jeg besluttede bare at gå rask til, og satse på at jeg kunne få kontakten hurtigt. Der var en dek snus, men også fin kontakt indimellem, og vi gennemførte banen ok godt. Jeg havde det ikke boblende indeni, men udgangspunktet taget i betragtning var det gået rigtigt godt og der kom også ros fra Ingrid og Amanda.

Hundene fik en kort luftetur, og Lille Bjørn og Max havde bare næserne boret i underlaget …

Præmieoverrækkelsen var, som vi kender den, med start nedefra. Først 5 diskede, så 6 der havde fået point, men ikke bestået (Dumle nr. 17 med 48 point). Kun 11 ud af 22 havde bestået. Max blev kaldt op som nr. 11 med 70 point. Det var rigtigt interessant at studere domarprotokollen. Bortset fra øvelse 5, 13, 14 og 15 (i alt 15) blev der trukket i alle øvelser. Han blev trukket 1 for snusen inden vi kom til skilt nr. 1, 5 på første skilt (dobbeltslalom), 5 på andet skilt (spiral) og derefter en lind strøm af 1’ere. Ud over de to x 5 blev vi trukket 20 x 1, heraf 15 for snus. Altså i alt 25 for snus.

Helhedsindtryk: ”Härligt ekipage, synd med nosandet. Snygg 360 grader vânster” (det sidste skilt i langsom gang).

Osseau blev nr. 6 med 78 point og som nr. 4 med 90 point kom Lille Bjørn! Han er trukket 10 for den forkert udførte øvelse, det var det! Helhedsindtryk: ”Mycket trevligt ekipage. Fin kontakt, glädjespridare! :-)”

Det var et meget fint arrangement, alt var velorganiseret, og jeg kommer meget gerne igen. Jeg skal bestemt til mere rally i Sverige :-)

Ingen kommentarer: